Článek
O kandidatuře na prezidenta Bloomberg uvažoval dlouhá léta, až v loňském roce na konci listopadu oficiálně oznámil, že do toho v roce 2020 půjde. Argumentoval tím, že kandidáti Demokratické strany jsou „příliš doleva“ a druhý mandát Donalda Trumpa nepřichází v úvahu.
Jeho volební štáb navíc ve středu oznámil, že v případě zvolení prodá svou mediální společnost Bloomberg LP. „Pokud bude zvolen prezidentem, Mike ten podnik prodá,“ citovala agentura Reuters mluvčí štábu Galii Slayenovou.
Přes svěřenský fond
Bloombergův poradce Tim O'Brien uvedl k potenciálnímu prodeji bližší informace. Podnik má být nejprve vložen do svěřenského fondu, jehož správce následně zajistí prodej. Co Bloomberga šlechtí, je, že se rozhodl veškerý výtěžek z prodeje darovat charitativní organizaci Bloomberg Philantropies. Jedinou miliardářovou podmínkou podle O'Briena je, aby společnost nezískal zahraniční zájemce ani fond soukromého kapitálu. Zda je tento krok čistá filantropie, nebo promyšlený marketingový tah, zůstává otázkou.
Podle informací magazínu Forbes tržby podniku, ve kterém Bloomberg drží většinový podíl, v loňském roce přesáhly deset miliard dolarů (231 miliard Kč).
Michael Bloomberg a miliardy
9. nejbohatší člověk na světě
Hodnota jeho majetku: 64,2 miliardy dolarů
51. nejvlivnější člověk planety v roce 2018
Vlastní 81% podíl v mediální společnosti Bloomberg LP.
Daroval 8 miliard dolarů na kontrolu zbraní a boj s klimatickou změnou.
Zdroj: Forbes
Bloomberg se narodil v únoru roku 1942 na předměstí Bostonu. Než se vydal na cestu byznysu, vystudoval obor zcela odlišný – elektrotechniku. Působil ve funkci generálního partnera investiční banky Salomon Brothers, odkud byl propuštěn s odstupným deset milionů dolarů. V roce 1981 se rozhodl založit novou informační a tiskovou agenturu, které dal své jméno.
Jeho firma se během let vypracovala na celosvětovou síť konkurující zavedeným finančním a tiskovým agenturám, jako je Reuters nebo Dow Jones.
Miliardová kampaň
Bloombergovi v posledních týdnech raketově roste podpora především zásluhou kampaně, jejíž náklady velmi překročily možnosti ostatních kandidátů. Podle odhadů televize NBC miliardář za televizní spoty a internetovou reklamu jen od listopadu minulého roku zaplatil více než čtvrt miliardy dolarů, v přepočtu necelých šest miliard korun. NBC odhaduje, že jen za reklamy na Facebooku vynaloží za jediný den průměrně milion dolarů.
Někteří uchazeči o nominaci do voleb, zejména Bernie Sanders a Elizabeth Warrenová, kteří patří k levicovějšímu křídlu Demokratické strany, kritizují Bloombergovu kampaň jako snahu miliardáře koupit si prezidentský mandát. Bloomberg ale tvrdí, že díky vlastnímu financování je jako jediný kandidát skutečně nezávislý.