Hlavní obsah

Blog: Vzplála válka generací. Jde do úzkých. A to doslova

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Profimedia.cz

Tady to začalo. Přehlídka Dior z roku 2004. Tehdy značku vedl návrhář Hedi Slimane a uvedl do života skinny džíny.

Jsou jen tři způsoby, jak správně naložit se superúzkými džíny, vzkazují mileniálům jejich mladší kolegové. Aneb vážně i nevážně o módě ve víkendovém sloupku Seznam Zpráv.

Článek

Vyhodit, zapálit, rozstříhat. To jsou jediné tři správné způsoby, jak se stylově popasovat s tak zvanými skinny džíny. Alespoň podle návodů, které zástupci generace Z od počátku ledna houfně sdílejí na své oblíbené síti TikTok. Vyhlašují tím nepokrytě válku předcházející generaci mileniálů, pro něž jsou ultraúzké kalhoty stejně ikonickým kouskem oděvu jako „zvonáče“ pro květinové děti.

Pojďme popořádku. Kdo, co, jak, proč?

Generace Z jsou děti a mladí lidé, kteří se narodili nejdříve v polovině 90. let, ale raději až po přelomu milénia, zhruba tak do roku 2010. Zkrátka nikdo starší 24 let. A začínají se čím dál víc hlásit o slovo ve společnosti. Dosud jsme si je my dříve narození spojovali tak maximálně s výrazem: „OK, boomer!“ Tedy „odpálkovávací“ větičkou směřující na kohokoliv staršího 30 let, která měla svého předchůdce třeba v názvu filmu dle scénáře Haliny Pawlowské „Vrať se do hrobu!“.

Mimochodem, když jde o módu, tak jen poznámku na okraj. Z hesla se stal veleúspěšný prodejní artikl v podobě triček či mikin.

Tato generace „fracků“ (jak jinak to nazvat optikou staršího člověka, kterému v hlavě proudí záplava vět s tématikou „to za nás“) má spadeno na své předchůdce. Mileniály. Tedy ročníky 1982 (plus mínus) až 2000, kolem kterých se točil svět posledních pár let. Zkoumal, jaké jsou jejich pracovní návyky, jak chtějí vést a trávit život a tak dále.

Teď se o totéž hlásí „zetkaři“. Už minulý rok zaplavili „svůj“ TikTok miliony videí o tom, jak jsou odlišní a jak to budou dělat jinak než mileniálové. Jak popisuje deník Die Welt, dosud odsoudili následující: avokádový toust, protože zbytečná spotřeba, a navíc se ovoce vozí neekologicky po celém světě, Harry Potter, protože je to taaaaak old school (možná i tento výraz je staromódní), nebo smějícího se smajlíka, který zároveň pláče, protože při pláči se přece nesmějeme!

A letos zesílili palbu. Jen od ledna, jak upozornil server deníku The Guardian, nahráli pod odznačením „mileniálové vs GenZ“ přes osm milionů příspěvků. A na tři sta tisíc z nich nese ještě jedno označení. „Žádné skinny džíny“. Jedním ze spouštěčů této „nenávisti“ k ukrutně upnutým kalhotám byl rozhovor se supermodelem Lukkou Sabatem v Esquiru, kde pronesl, že „dnes tedy skinny džíny moc lichotivě nevypadají“.

Jednoduchá odpověď na otázku, proč by měli mileniálové své milované skinny džíny odhodit, je asi tato: Přestaňte předstírat, že jste ještě mladí, boomeři. Neboli obměna na: „Mami, vážně myslíš, že je vhodné ještě nosit minisukně?“

Trochu zastřenější důvod je ten, že nastupující generace má zakódováno, že je třeba oslabit kult krásných těl. Neboli v rozmanitosti je síla a nějaké to kilo navíc nevadí, ale v upnutých kaťatech nepůsobí moc dobře.

Upřímně, tady se mladí tak trochu „nabourávají do otevřených dveří“. Pandemie zesílila již dříve nastolený trend pohodlnějšího oblečení. Jen za poslední rok podle výzkumné agentury Edited vzrostly prodeje širokých džínů u žen o 97 procent a u mužů o 15 procent.

A výrobci na to samozřejmě reagují. Mezi mileniály i příslušníky generace Z je džínovou jedničkou značka Levi’s. Ta jednak do svých kalhot přidává stále více strečového materiálu, aby byly džíny pohodlné. A jednak už přišla i s vlastní řadou legín a joggingových kalhot (prostě tepláků), které jsou teď tak in, že se k nim hodí i lodičky na podpatku (aneb komu se chce převlékat, když jen zajede z domu do obchodu že?).

Ale zároveň šéf této firmy Chris Bergh upozorňuje, že skinny džíny jen tak nezmizí. „Nemyslím, že by někdy zcela vyšly z módy. Zejména na dámské straně kupujících,“ cituje jej Business Insider. Proč? No, protože jsou velmi univerzální. Sako a podpatky z nich udělají skoro formální oblečení, naopak tenisky a mikina z těch samých udělají bezva volnočasový outfit.

U mužů by zase mohl zabrat příběh čtyři chlapíků z Anglie. Zřejmí pravidelní návštěvníci posiloven si ve velmi upnutých kalhotách vyrazili na výlet vlakem. V dost podroušeném stavu (jak sami přiznali) si pak nechali pořídit fotku na nádraží v Birminghamu a z té se stal hit sociálních sítí. Samozřejmě si z nich uživatelé dělali především legraci, protože skinny střihy vypadají dobře na trochu anemických rockerech, na svalovcích sice odhalují jejich pilnou práci na kvadricepsu, ale elegantně to moc nepůsobí. Aby byla legrace úplná, dokonce svoji fotku uměle rozezpívali.

Velká vlna zájmu o snímek starý rok a půl přišla už vloni v létě. Teď s bojem generace Z proti skinny džínům se opět vrátila. A jak to podle zpráv v britském bulváru vypadá, vysmívaní hoši budou ze své slávy profitovat. Jsou na nejlepší cestě stát se příštími účastníky sledované reality show.

Doporučované