Článek
Režisérem filmu, který tento týden vstupuje do českých kin, je Jan Prušinovský, jehož seriál Most! se před dvěma lety stal událostí televizní sezony. V posledních letech se Prušinovský věnoval právě televizní tvorbě, před Mostem natočil ještě komediální seriály Trpaslík a Čtvrtá hvězda, ještě v hlubší minulosti Okresní přebor. Na filmovém plátně byly naposled k vidění před šesti lety jeho Kobry a užovky.
Českým filmařům je často vyčítána absence zájmu o osudy obyčejných lidí, obsazování stále stejných herců či neschopnost se prosadit na mezinárodní filmové scéně. Prušinovský nejen ve svém novém filmu tuto kritiku hravě odráží. Hrdiny Chyb jsou prodavačka z Lidlu a pokrývač, které ztvárnili spíše méně známí oblastní divadelní herci Pavla Gajdošíková a Jan Jankovský. Snímek by se přitom hravě mohl stát ozdobou světových festivalů, kdyby ovšem nebylo aktuálního přetlaku daného pocovidovou situací. Dnes je mnohem těžší se na tomto poli prosadit. I samotné Chyby ostatně vstoupily do kin více než rok po původně plánované premiéře. Na aktuálnosti jim to ale neubralo.
Chyby jsou filmem komorním a nenápadným, už jen tím, že jde zpočátku „jen“ o vztahové, romantické drama. Ema a Tomáš se potkají v baru, následuje noční sexuální vzplanutí a ranní Tomášovo nenápadné vyplížení se z bytu. Poté opatrné sbližování, nastěhování do Tomášovy vesnice – a pak třesk.
Pro režiséra Jana Prušinovského není romantické drama úplně typický žánr, navíc jde v jeho případě poprvé o film s dominantní ženskou postavou. Ona ženská postava je také hlavní hybatelkou děje. I když trochu nechtěně, stane se jí poté, co vyjde najevo nelichotivá pravda o její minulosti. Tato pravda je pak také nejchytlavějším motivem filmu. Kdybychom o něm napsali víc, jistě bychom nabrali násobně více čtenářů.
Chyby se natáčely na několika místech středních Čech, zejména v okolí Berouna, v autentických prostředích. I autentické dialogy a životní zákruty postav budí dojem, jako by film byl až dokumentárním záznamem života v obyčejné vesnici. V ní je středobodem všeho života poněkud ušmudlaná hospoda a okolím neméně ušmudlané domácnosti hrdinů. Hrdinka tu po přesunu na venkov jen vymění Lidl za Coop, ani to jí ale neumožní před svou minulostí uniknout.
Romantika mizí a přednost dostanou hořčejší tóny, jak už to v životě bývá. Divák si v tom momentu může klást otázku, jak moc podobné osudové chyby zasahují do životů reálných lidí. V Janu Prušinovském mají „obyčejní Češi“ svého nejlepšího kronikáře. Přesto jeho filmy nejsou klasickou masovou podívanou, na to jsou příliš hořké a plné skutečných problémů. Diváci dnes do kin chodí zejména za odpočinkem, za filmy, které ukazují realitu různě posunutou či nadsazenou, nejraději s komediálním nádechem.
Není divu, že českým kinům aktuálně kraluje komedie Matky. Na zteč se koncem července chystá další komedie Prvok, Šampón, Tečka a Karel podle bestsellerové předlohy režiséra Patrika Hartla. A překvapit může na začátku srpna i youtuberská komedie Shoky&Morthy: Poslední velká akce.
Tyto filmy nejspíš povedou žebříčky letní návštěvnosti českých kin minimálně do doby, než do nich na konci srpna po premiéře na karlovarském festivalu vstoupí sportovní drama Zátopek. Byla by ale škoda nedat šanci i méně nápadným filmům, jako jsou právě Chyby. Možná nemají podobně hitové ambice, o „obyčejném“ životě ale vypovídají mnohem přesněji.