Článek
Institut pro urážení Brna to má tentokrát velmi těžké. Start kampaně koalice Spolu, tedy ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, na brněnském Moravském náměstí z estetického hlediska (a o to v tomto sloupku jde) o délku módního mola předčil to, čeho jsme byli svědky v Praze při konkurenční akci Pirátů a STAN.
Dá se namítnout, že obojí šlo do extrému. Zatímco v Praze to vypadalo jako sraz juniorních asistentů nějaké velké auditorské firmy, v Brně šlo o vizuál americké prezidentské kampaně. Včetně nezbytného davu v pozadí namíchaného z různých věkových skupin zosobňujících širokou podporu. Převládající tón modré a bílé, jištěný respirátory (přidáno pár lidovecky žlutých plus dalších tónů, aby to nevypadalo až moc uměle). Oba mužští lídři v dobře padnoucích temných oblecích. Přičemž Marian Jurečka jinak preferuje světlejší obleky, tudíž tady na rozdíl od pražské akce někdo na vizuál očividně dohlížel. Třetí do party Markéta Pekarová Adamová v kobaltovém šaty suplujícím plášti. Doladěno.
Vyčnívajícím prvkem pak byla kravata premiérského kandidáta Petra Fialy. Na podkladu modré košile (už to je hodné zaznamenání) se skvěla rudá vázanka.
Jak už jednou tento sloupek upozornil, na západ od našich hranic se barvě „krční výzbroje“ politiků věnuje někdy i delší čas než probírání politických témat. V prezentaci, symbolech a vzhledu je totiž ukryta velká síla. Jak připomíná Deutsche Welle, minimálně od dob, kdy mladý, fešný, upravený JFK rozcupoval v první televizní prezidentské debatě zchřadlého viceprezidenta Richarda Nixona, nikdo vzhled a detaily nepodceňuje.
A s ohledem na až příliš precizně odvedený „americký vizuál“ startu kampaně Spolu se dá předpokládat, že i detail kravaty Petra Fialy nebyl náhodný.
Jaká je tedy symbolika kravat? Červená je považovaná za agresivní barvu. Podprahový signál zní, že kandidát je rozhodný, odvážný, asertivní. Rozhodnutý bojovat a vyhrát. Je to také barva vítězství, kdy velmi pravidelně při řeči po zvolení bývají ve Spojených státech viděni politici právě v rudých vázankách, ať už jsou to republikáni, nebo demokraté.
A kromě toho jednoduše přitahuje pozornost ke svému nositeli. Nabourává totiž jinak tradiční kombo temně modrého obleku a bílé košile. Případně modré, již zvolil Petr Fiala. I v tom je symbolika. Světle modré odstíny na košili působí (a věřte, je na to nespočet studií a věnuje se tomu řada vědců) jako přiblížení „průměrnému pracujícímu“. Nesvítí tolik jako nažehlená bílá košile, která zavání elitářstvím. Když ještě na modré košili vyhrnete rukávy, pak je jasné, že „se chystáte pořádně makat, aby ten stát, který chcete řídit, zase k něčemu vypadal“.
Když už jsme u té modré. Proč je to barva všech kampaní po celém světě? Temně modrá na obleku působí důvěryhodně, jeho nositel vypadá chytře a spořádaně. Doplněný o modrou na kravatě pak pocit zodpovědnosti, chladné hlavy (to chce světlejší odstín) a pravdomluvnosti (tmavší odstín) násobí. Dost často to využívají ti, kteří zrovna čelí podezření, že tak trochu lžou.
Signály vysílají i další barvy, samozřejmě. Fialové odstíny dodávají zdání kreativity a sebevědomí, zelená s hnědou mají symbolizovat to, že člověk stojí pevně s nohama na zemi, přičemž zelená tak nějak přirozeně také ukazuje na ekologické cítění, zatímco hnědá na lpění na tradicích, protože na mužích (zejména hnědý oblek) dost často vypadá staromódně. Pestřejší kravaty zase mají přitáhnout víc pozornosti. A dalo by se pokračovat, ale to si necháme zas někdy na příště, až kampaň pokročí. Ať si na konkrétním příkladu můžeme ukázat, jak s námi drobnými detaily zkouší politici manipulovat. Nebo naopak jejich přehlížením škodí sami sobě.
P. S.: Pokud máte pocit, že jsme urazili vaše „koně“, nebojte se, příště dojde na někoho jiného.