Článek
Nosit roušky je otrava. Ale je to rozhodně menší otrava než umřít nebo někoho nakazit a zapříčinit tak jeho smrt, píše v komentáři pro Seznam Zprávy oxfordský expert na modelování a globální rizika Jan Kulveit.
Otrava se dá trochu zmírnit tím, že si z roušek uděláte skutečný módní doplněk a vyladíte si ústenku se svým outfitem, radí kdekterá módní stránka po světě. Byť tedy v takovém případě se nebudete řídit radami odborníků. Třeba právě zmíněného Kulveita, který napsal: „Dnes jsou snadno dostupné respirátory FFP2 i chirurgické roušky. Prosím nakupte si je a nakupte je třeba i příbuzným. „Samo-domo“ ušité roušky byly geniální řešení v březnu, ale není důvod zůstávat u bavlny.“
A pak je tu kategorie pro ty, kteří nemají hluboko do kapsy. Tedy milovníky luxusu a okázalosti v podobě značek těch nejzvučnějších jmen. Návrháři, módní impéria či šperkaři se pustili do pomyslného závodu, kdo nabídne lidem toužícím po stylu, který zdůrazňuje jejich status, dražší zakrytí úst či celého obličeje.
Aktuálně tak přišel přední módní dům Louis Vuitton se svým obličejovým štítem obroubeným ikonickým LV. Prodávat se začne koncem října. A cenovka? Ta se šplhá k tisícovce dolarů. Oficiálně ještě oznámena nebyla, ale podle insiderů by mělo jít o 960 dolarů. Tedy zhruba 21,5 tisíce korun. V aktuálních relacích by na to padla bezmála celá česká mediánová mzda. Tedy ta, kterou berou lidé přesně ve středu žebříčku výše výplat. Konkrétně jde o něco málo více než 29,3 tisíce korun.
Pozlátko luxusu se dá pro ochranu před covidem pořídit i levněji, byť stále jsme v přepočtu v kategorii tisíců korun. Svou ústenku v cenové relaci mezi 90 až 115 dolary nabízejí například firma Burberry nebo značka Off-White spojená se jménem současné hvězdy luxusní módy Virgilem Ablohem. Druhá varianta je spíše pro mladé rebely. První pak pro tradicionalisty, když je náustek vyveden v tradiční kostce (klasické hnědé i namodralé variantě).
Navíc v případě Burberry může fashionistu zahřát u srdce, že přispěje i na dobrou věc. Ze zhruba 2600 korun, které za ni dá, jde 20 procent do fondu, z něhož se nakupují ochranné prostředky pro pracovníky v první linii.
S těmi ostatně svět nejvyšší krejčoviny počítá od počátku koronakrize. Burberry v době krize šila na svých strojích ochranné obleky místo ikonických trenčkotů. Podobně zaměstnaly své pracovníky i značky Prada, Armani nebo Zegna Group. Bulgari zase odložila produkci svých proslulých parfémů a zdravotníkům poslala desítky tisíc dezinfekčních gelů. Jsou také návrháři, kteří veškerý zisk ze stylových roušek přeměňují v ústenky pro sociálně slabé.
A nakonec je tu ještě jedna kategorie luxusní ochrany před covidovými kapénkami. Ta už se běžných smrtelníků skutečně netýká ani z dálky. Dosavadním vítězem v soutěži o nejdražší „náhubek“ je kreace od izraelského klenotníka Isaaca Levyho. Ten nejlepší typ respirátoru vsadil do masky z osmnáctikarátového zlata posázené 3600 diamanty. Lidovou cenu 1,5 milionu dolarů za ni zaplatil čínský byznysmen sídlící ve Spojených státech.
Pravda, maličko se to pronese, protože jde o výrobek 30krát těžší než běžný respirátor, ale co by člověk neudělal pro styl.
Osázení roušky diamanty, perlami nebo zirkony či kamínky Swarovski je další hit, který svým dostatečně movitým zákazníkům nabízejí třeba japonská návrhářka Rieko Kawanishi, indický šperkař Dipak Choksi či Jordánka Samia Alzakleh. V těchto případech jde o zásah do peněženky čítající jednotky tisíc dolarů.
Jak ale radí Jan Kulveit z Oxfordské univerzity. Základem je pohodlí. „Najděte si něco, co vám zároveň sedí a dá se přes to dýchat. Pokud některé lidi roušky dusí, nebo jsou jinak extrémně nepohodlné, v mnoha případech má problém podobné řešení jako boty, které tlačí: stačí koupit něco, co sedí a v případě roušek má dostatečnou prodyšnost.“
Tím mimochodem expert na modelování trefil základní módní hřebíček na hlavičku. Vždy totiž platí pravidlo, že pokud se v něčem necítíte dobře, nebude vám to slušet. Byť tedy v případě roušek je to s tou slušivostí trochu na pováženou. Ale v rámci ochrany zdraví snad trochu té neslušivosti zvládneme.