Článek
Začalo to jako zásadní podpora očkování. Politici a známé osobnosti nechali pořídit fotky z toho, když dostali svou první dávku proticovidové vakcíny. Zrovna nedávno se takto nechal vyfotit (každý zvlášť a v jiném centru) jeden z nejsledovanějších párů planety – vévoda a vévodkyně z Cambridge. Neboli princ William (ten humbuk kolem jeho svalnaté paže!) a jeho žena Kate (ten vosí pas!). Oba samozřejmě proto, aby ukázali i mladším ročníkům, které se necítí tolik ohrožené, že očkovat se je cool.
Poslechněte si celý komentář v audioverzi.
Podobné fotky si pak pod starým dobrým heslem sociálních sítí „fotku, nebo se to nestalo“ začal pořizovat i „prostý lid“. Kdo nemáte „tajmlajnu“ zaplevelenou fotkami z Národního očkovacího centra s douškou, jak šikovní jsou naši vojáci (moravští rodáci v tom cítí i jistý podtext nesouvisející se schopnostmi mladých mužů pomáhajících s vakcinací), máte divnou bublinu. Trend pak plodí nová slova, takže je tu termín „vaxxie“, neboli spojení vakcíny a selfie.
Ale to není pro každého dost. Postoj se dá totiž už odnepaměti ukázat i na oblečení. A tak se aktuálním módním hitem staly čepice nebo trika, které s očkováním souvisejí. Můžete mít přes prsa nebo třeba na módní rybářské čepce nápis „Vaccinated“ (očkován/a), značka Posh and Loom zase přišla se svrškem, na němž se skví názvy výrobců vakcín Pfizer, Moderna a Johnson & Johnson. Jak popsala pro server The Guardian zástupkyně značky: „Jejich pořadí nijak neurčuje preference, prostě takhle za sebou hezky vypadají.“
Není to mimochodem prvně, co koronavirová pandemie promluvila do módního světa. Tedy nemáme tím na mysli to, jak nás uvrhla do tepláků v domácích kancelářích. Už loni řada firem ve snaze alespoň částečně nahradit tržby za běžné oblečení přišla s tematickými kousky oděvů. Třeba s mikinou s nápisem „Social Distancing Club“ z thecoronavirus.shop, nebo s baseballovou čapkou s nápisem Faucci (což je takový mix mezi Gucci a jménem amerického hlavního epidemiologa Anthonyho Faucciho) či s obligátním F*ck Covid. Pro ty, kteří měli pocit, že to nositelé těchto výtvorů trochu přehánějí, bylo v nabídce i triko s nápisem „I hate Covid-19 tee“, čili „Nenávidím covidová trika“. Jak píše The Wall Street Journal, k dostání bylo za lidových 12 dolarů.
S vakcinačním „merchandisingem“ je to ale přece jen o krok dál. Tentokrát se totiž milovníci nápisů na oblečení (a nejen na něm) vrhli i na nákupy výrobků se značkami výrobců vakcín. Upomínkové či reklamní předměty z různých farmakonferencí se značkami AstraZeneca, Pfizer a dalšími jsou žhavým zbožím na eBay. Propisky či kuličková pera vyjdou klidně na 50 a více dolarů. Laboratorní plášť Pfizer tam pod stovku v americké měně neseženete, stejně tak třeba zaměstnaneckou džínovou košili. A triko z konference v Disneylandu je ještě o 50 dolarů dražší.
„Pandemie s sebou přinesla jistou sběratelskou touhu. Prostřednictvím určitých předmětů nebo třeba kousků oblečení si chceme zapamatovat některé historické okamžiky. Plus nápisy na oblečení, stejně jako v minulosti, ukazují postoj, příslušnost ke skupině, klanu a dávají i pobídku ke konverzaci,“ vysvětluje v Guardianu psycholog spotřebního chování Dimitrios Tsivrikos z University College London.
Posedlost „očkovacím“ oblečením už také stvořila nové slovo pro tento trend. Nebo tedy jeho milovníky. Anglofonní tisk je označuje jako „vakcinisty“, což je fúze termínů vakcína a „fashionista“, tedy milovník módy. A jak už tento sloupek několikrát zdůraznil, není většího potvrzení, že něco je skutečně hit, než když se tomu ve světě pozlátkové módy dostane speciálního označení.