Článek
Dlouhá léta platil jeden trik, jak poznat, že někdo rozumí módě nebo má na utrácení za ni dost peněz (tyto dvě věci nutně nemusí jít ruku v ruce, dokonce se někdy vylučují). Případně se díky němu dal odhadnout velmi orientačně i věk nositele (ale v tomto bodě už to v posledních letech nebylo tak průzračné). Řeč je o letmém pohledu na boty.
I dobře ladící svršky totiž někdo, kdo pro to nemá cit, umí shodit špatně zvolenou obuví. Tudíž kvalitní bota ke kvalitnímu (ne nutně drahému) outfitu se rovná téměř jistotě, že je přítomen vkus. Drahá bota, byť ne nutně ve spojení s vkusným modelem, zase ukazuje na dostatečné finanční jištění. Obnošená a sešmajdaná obuv, což vážně není totéž co kvalitní bota s patinou, vylučuje jedno, nebo druhé.
Jenže nastupující generace Z, která už zaútočila na jiné módní ikony – třeba skinny džíny, tuto jistotu pro cvičené oko odbourává. Tato sociologická kohorta, jak zní odborný termín pro lidi narozené přibližně mezi lety 1997 až 2012, se zamilovala do trendu, kterému se říká „normcore“. Neboli pohodlné až „taťkovské“ nebo „mamkovské“ oblečení, které ničím nevyčnívá. Obyčejné mikiny, široké džíny a opravdu pohodlné boty. Ideálně tenisky, které nejsou nápadné. Až na jednu věc. Vypadají skoro jako ortopedické boty vhodné pro dědečky a babičky.
Kdyby v zahraničí, kde tento trend popisují jako „ošklivé tenisky“, znali české reálie, dobře by věděli, k čemu to přirovnat. Střihově totiž tento vážně velký trend, o kterém už píše i slovutný Wall Street Journal, připomíná české „prestižky“ (ty staré neredesignované).
Kromě stylu „normcore“ přispěla k rostoucí oblibě ne příliš vzhledných, zato pohodlných botek všudypřítomná pandemie, která nás přimkla k pohodlnějšímu oblékaní. Kterého se nechceme vzdát, ani když se z bezpečí domovů opět vydáváme do „nebezpečného“ světa sociálních interakcí.
Pozoruhodná je na tomto hitu mladé generace jedna věc. Je to snad první „módní pobláznění“, které schvalují experti na chodidla – neboli podiatři.
Těm v minulosti vadilo snad všechno (a spíš než jim našim nohám). Nohu deformující vysoké podpatky, příliš úzké špičky polobotek, barefoot boty, protože už jsme příliš evolučně změkčilí na to, abychom chodili víceméně bosky. Dokonce i superpohodlné crocsy propadly, protože neposkytují dost opory pro patu, což vede k zatínání prstů, a zároveň jsou příliš ohebné v „klenku“ (to je ta část boty mezi patou a prsty), což vede k bolestem buď paty, nebo klenby.
„Nemůžeme dát těmto trendovým teniskám bianco šek na to, že jsou všechny výborné pro chodidla. Ale většina z nich, zdá se, poskytuje dramaticky lepší oporu, ochranu a tlumení nárazu při chůzi než jakýkoli trend, který byl vlastní předcházejícím generacím,“ uvedl pro server Huffington Post doktor Alex Knor, bývalý prezident a nyní člen Americké asociace sportovních podiatrů.
Pověstnou hořkou pilulku ovšem budou muset podiatři skousnout právě u již zmíněných gumových pantoflů neboli crocsů. Protože jestli nějaká obuv (opět i díky pandemii) má potenciál ohrozit teniskovou nadvládu, jsou to právě tyto „našupováky“.
Fotí se v nich celebrity (naposledy třeba Nicky Minaj v ostře růžových), „áčkové“ hvězdy dokonce přikládají ruku k dílu a vytvářejí „své“ modelové řady (jako vloni Justin Bieber), a někteří si je dokonce berou na červený koberec. To udělal americký hudebník Questlove na letošních Oscarech, když vynesl zlatou variantu „gumáků“. Firma hlásí prudké nárůsty prodejů.
A teď crocsy atakují i tradiční baštu tenisek. Přeprodeje. Neboli na serverech, kde se tradičně obchoduje s raritními modely tenisek, se najednou ve velkém kšeftuje s již nedostupnými gumovými nazouváky. Podle oborové studie analytické společnosti StockX se jen letos přeprodejní ceny crocsek zvedly v internetových obchodech o 70 procent. A jedna z předních stránek jménem Depop, kde se tyto obchody uskutečňují, hlásí 215procentní nárůst ve vyhledávání gumových pantoflů na prodej.
A pokud byste chtěli ještě více ohromující číslo, pak vězte, že po fotce Nicky Minaj na Instagramu byla stránka samotného výrobce chvíli nedostupná a vyhledávání růžových crocsů na stránce s trendovou obuví Sole Supplier vzrostlo o 4 900 procent.
Vydrží jim ovšem popularita i poté, co nás pandemická zpohodlnělost trochu přejde? Odpověď nabízí v listu The Guardian Rebecca Pietri, stylistka hudebníka Questlove: „Pokud dál budou sázet na spolupráci s celebritami, a právě přední část boty s dírkami vybízí k různým osobním úpravám, pak tu s námi jistě budou delší dobu.“