Článek
Sami kapitáni autoprůmyslu v průzkumu poradenské firmy KPMG počítají s tím, že on-line prodej aut a další změny spotřebitelského chování razantně sníží potřebnost a tím pádem i počet klasických prodejců - tedy dealerů s vlastními autosalony.
Konkrétně má celosvětově jejich počet klesnout do roku 2025 na polovinu současného stavu.
Svůj on-line prodej (zatím jen vozů na operativní leasing) nedávno spustila největší česká automobilka Škoda Auto. Na webu potom fungují i firmy Carismo nebo Driveto, které nabízejí auta vícero značek.
Háček je ale v tom, že žádná z těchto služeb se dnes bez oficiálního dealera sídlícího v kamenném obchodě neobejde. Ba naopak, v podstatě fungují jen jako jeden z jejich doplňkových marketingových kanálů. Samotná koupě, předání vozu a další náležitosti totiž probíhají stále na prodejně.
Druhým fenoménem, který má podle předpovědi samotných šéfů automobilek ohrožovat, je sdílení. Logicky, když si budou lidé auta vzájemně půjčovat, klesne potřeba si je kupovat. Kromě tradičních půjčoven cílících na turisty či firemní zákazníky fungují v Česku i nové koncepty.
Ty, které se snaží být více carsharingem, tedy alternativou k vlastnění auta. Po Praze a Brně stojí zaparkovaná auta AJO Carsharing, která lze rychle odemknout mobilním telefonem chvíli poté, co za jejich půjčení zaplatíte.
Automobilový závodník Jan Charouz potom provozuje firmu SmileCar, která půjčuje soukromá auta cizích lidí. Jde tedy o princip podobný Airbnb.
Jak to v současnosti na trhu vypadá, co si sami dealeři nebo provozovatelé on-line platforem myslí o budoucnosti a kolik lidí si dnes půjčuje vůz na principu podobném Airbnb? Odpovědi na to najdete ve videu v úvodu článku.