Článek
Stejně jako další módní značky musela i česká firma Blažek na jaře kvůli koronavirové pandemii uzavřít své pobočky, propad tržeb online prodeje nezachránily, a značka tak musela od očekávaných tržeb odečíst 100 milionů korun.
Prodej se navíc stále nevrátil do „normálu“, ačkoliv k přímému uzavření jako na jaře už nedošlo. I firma Ladislava Blažka totiž negativně pociťuje jakoukoliv zmínku politiků o rouškách nebo opatřeních.
To vše vedlo k tomu, že společnost Blažek Praha požádala na konci prázdnin o ochranu před věřiteli, tedy tzv. mimořádné moratorium, a Městský soud v Praze firmě 28. srpna vyhověl. Po dobu tří měsíců tak Blažek nemusí splácet dluhy svým věřitelům a vedení by mělo společnost stabilizovat. Na to však stále hledá vhodný recept.
„Vstup investora se vyloučit nedá, možná že to bude potřeba, ale zatím si připravujeme různé scénáře toho, jak to bude vypadat. Musíme si dát na stůl nějaké prognózy, samozřejmě že těch proměnných, neznámých je obrovské množství. Ale v zásadě jsme anoncovali, že někdy začátkem října bychom měli mít připravený plán, jak tu situaci budeme řešit dál,“ komentuje pro Seznam Zprávy Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky.
„Námluvy“ s Pietro Filipi nedopadly
Zároveň nepopírá, že na stole byla i varianta akvizice se značkou Pietro Filipi a její majitelem Michalem Mičkou. Záchranný plán v podobě propojení s Pietro Filipi však padl.
„Já jsem se vyjadřoval už v březnu, že nějaká jednání proběhla, ale nic nebylo dohodnuto a nic nebylo podepsáno, v tuto chvíli tedy není toto spojení na pořadu dne,“ dodává Blažek a stejně situaci komentuje i Michal Mička, majitel nejen značky Pietro Filipi, ale i Kara: „V tuto chvíli neuvažujeme o žádné akvizici a plně se soustředíme na stabilizaci stávajícího byznysu.“
Kdo by tedy mohl české módní značce Blažek nakonec pomoci, zatím její majitel komentovat nechce. Aby udržel všechny zaměstnance a síť poboček, která stále dělá vyšší tržby než online prodej, bude ale muset o pomoc požádat i své obchodní partnery.
Nová kolekce vhodná na home office
„Záleží na situaci na trhu a jednání s pronajímateli, ale je evidentní, že za této situace nebudeme schopni platit nájmy na úrovni roku 2019. Počítáme s tím, že maloobchodní síť udržíme v rozsahu, v jakém ji máme, tam by k žádné redukci zaměstnanců nedocházelo,“ říká pro Seznam Zprávy Ladislav Blažek.
Ačkoliv atmosféra ve firmě je podle jejího majitele stále spíše optimistická a všichni zaměstnanci se snaží pracovat na maximum, bude mít současná situace dopad i na aktuální kolekci, bude méně obsáhlá a zaměří se na současné potřeby zákazníků.
„Máme 99 procent dodavatelů z Itálie, nicméně jsou to převážně firmy s mnohaletou tradicí, takže zatím dodávky látek a příprava kolekcí na příští rok probíhají bez nějakých větších omezení. Samozřejmě kolekce ale nebudou tak rozsáhlé a všechny věci budou hlavně pohodlné, aby se daly zkombinovat s home office,“ uzavírá majitel značky Blažek s tím, že věří, že tři měsíce moratoria na vyvedení společnosti z problémů budou stačit.