Článek
Továrna na zábavu, hollywoodské studio, ale i vlastník několika televizních stanic. To je americká nadnárodní společnost Walt Disney, kterou naposledy nejenom v kinech zvýraznil snímek Black Widow dceřiného studia Marvel.
Herečka Scarlett Johanssonová ztvárňující hlavní postavu totiž firmu zažalovala za předčasné uvedení filmu na streamovací platformy.
Do kin chodí méně lidí, streamovací platformy rostou
Celebritu stál podle slov jejích právníků krok studia Disney 50 milionů dolarů, tedy až jednu miliardu korun, jelikož její honorář je vázaný na tržby v kinech.
Firma prý však smlouvu dodržela, ačkoli snímek ve stejný den uvedla na stříbrná plátna i ve své streamovací platformě. Herečka od ní údajně také dostala dodatečnou odměnu 430 milionů korun a k žalobě tak podle společnosti není důvod.
Než se ukáže pravda, bude určitě dobré si připomenout, že komiksový snímek Black Widow utržil za otevírací víkend jen v amerických kinech přes 80 milionů dolarů, tedy až jeden a tři čtvrtě miliardy korun, a stal se tak v této kategorii nejlépe vydělávajícím filmem pandemie.
V dalších týdnech a víkendech se už však snímek v kinech potýkal s poklesem tržeb o desítky procent. Počet předplatitelů na streamovací službě Disney+ firma za letošní třetí kvartál meziročně nicméně zdvojnásobila na 116 milionů účtů, přičemž poplatek je 30 dolarů.
Skoro o pětinu vyšší tržby na Disney+ a trojnásobek u parků
Právě v divizi mediální a zábavní distribuce zahrnující i další streamovací služby jako jsou Hulu či televizní kanály ABC a ESPN, utržila firma Walt Disney za čtvrtletí končící 3. července nejvíc peněz. A to přes 12,6 miliardy dolarů, což je meziročně o 18 procent víc. Celkové tržby společnosti přitom vzrostly o 45 procent na 17 miliard dolarů.
Výrazného meziročního skoku se dočkaly hlavně zábavní parky typu Disneyland a Disney World. Tržby této divize za třetí čtvrtletí stouply o 290 procent na 4,3 miliardy dolarů. A to ačkoli v řadě parků stále platí omezení kapacity návštěvníků či povinnost zakrytí dýchacích cest.
Otevřely hlavně ty největší zábavní areály v Kalifornii a podle šéfa společnosti Boba Chapeka je o ně „velký zájem“. Disney také v USA patří mezi největší zaměstnavatele, kteří po svých pracovnících vyžadují očkování.
Disneymu jde o parky, ale i o streamovací služby
Schopnost značky otevřít parky a resorty a udržet je otevřené má podle investičního analytika Joea McCormacka „očividně tu nejvyšší důležitost.“
Disney se však obzvlášť v době pandemie upíná i k druhému zmíněnému segmentu, ve kterém spíše upadají tradiční televizní kanály a roste popularita streamovacích služeb, dodává agentura AP.
„Náš byznys, který cílí přímo na zákazníka, je hlavní prioritou společnosti,“ vysvětluje Chapek s tím, že firma očekává další růst předplatitelů na 230 až 260 milionů účtů do roku 2024. Velkou popularitu platformě Disney+ přinesla například marvelovská série WandaVision cílená svým provedením i na dětské publikum či titul Mandalorian zvlášť úspěšný mezi fanoušky kultovní ságy Star Wars.
Celkové Disneyho tržby za letošní třetí kvartál překonaly odhady analytiků. Ti je totiž podle průzkumu firmy FactSet odhadovali asi na 16,8 miliardy dolarů. Akcie mediální a filmové společnosti po zveřejnění čtvrtletních výsledků posílily zhruba o pět procent.