Článek
Jak to v tuto chvíli vypadá na českém trhu s elektronikou? Za jaké ceny budeme nakupovat a budeme mít vůbec co nakupovat na Vánoce? Ve studiu SZ Byznys na tyto otázky odpovídal David Fuchs, generální ředitel dovozce a distributora elektroniky Agora DMT. Firma zastupuje značky jako Philips či Motorola, které dodává do českých obchodů.
Podle Fuchse sice nehrozí, že by elektronika jako taková na trhu chyběla, ale výrazně se zúží nabízený sortiment. A to ve prospěch dražšího zboží.
„Výrobci musí prioritizovat. Když máte méně materiálu na produkci, musíte hodně přemýšlet nad tím, co budete vyrábět. A počítat s tím, že toho nebudete vyrábět tolik. I když máte menší objem, musíte ale zaplatit výrobu,“ říká Fuchs s tím, že současně s omezenými dodávkami roste i cena.
A zatím se růst cen nezastaví. „Pokud by cena vstupních materiálů dále rostla, kdyby se rejdaři, kteří převáží kontejnery, neumoudřili, cena může vzrůst klidně o 50 až 70 procent. To ale nepředpokládám. To je černý scénář. Ta realita se může pohybovat někde kolem 30 procent. Plus minus,“ dodává Fuchs.
Je elektroniky dostatek a bude jí dostatek na Vánoce?
Vcelku je elektroniky dostatek. A určitě to tak bude i na Vánoce. Problém spíš je, které produkty jsou a budou. Byli jsme zvyklí na určitý sortiment a v takové šíři se ho určitě nedostává.
Co už teď chybí a určitě nebude?
Problém jsou čipy – o tom se samozřejmě hodně diskutuje. Pro běžného člověka to může znamenat problém u notebooků, herních konzolí, televizí. To je sortiment, který značně prořídl.
Notebook za 15 tisíc nebude, ale za 20 tisíc ano
Prořídl? Co to znamená v procentech? Kolik procent daného sortimentu chybí?
To nedokážu odhadnout. U některých druhů produktů to jsou určitě desítky procent, jež pomaličku začínají řídnout. Jen znovu říkám – neznamená to, že notebooky nebudou. Budou. Ale zatímco v minulosti jsme byli zvyklí, že mám x variant, tak teď už to tak rozhodně nemusí být. Případně některý produkt nebude k dostání vůbec, protože se výrobce rozhodne, že vzhledem k tomu, že má méně vstupního materiálu, bude prioritizovat jinou, pro něj zajímavější produktovou řadu.
U čeho to nejvíc hrozí?
To se nedá paušalizovat. Obecně platí, že sortimentu bude méně, ale neznamená to, že nebude. Například si nekoupím notebook za 15 tisíc, protože tuhle řadu výrobce nebude kvůli čipům dělat, ale pokud budu chtít notebook, budu si holt muset připlatit a koupit ho třeba za 20 tisíc.
Výrobci tedy omezují levnější zboží a čipy raději dají do toho dražšího?
Nedá se to říct zcela obecně, ale je to tak. Musí prioritizovat. Když máte méně materiálu na svou produkci, musíte hodně přemýšlet nad tím, co budete vyrábět. A počítat s tím, že toho nebudete vyrábět tolik. I když máte menší objem, musíte ale zaplatit výrobu.
Kdyby se situace nezklidnila?
Za jaké ceny budeme elektroniku nakupovat?
Už teď je na trhu zřejmé, že dochází k nárůstům cen spotřební elektroniky. V tuhle chvíli zhruba o 10 až 20 procent.
Slevy budou z nových cen. To znamená, že pokud je teď něco prodáváno třeba za 100 korun, bude se to prodávat za 150 korun, tak sleva bude maximálně na tu současnou cenu.
Už je to patrné v obchodech?
Pomalu se to tam dostává. Někteří ještě vyprodávají zásoby nakupované za nižší ceny, nicméně už v tuto chvíli jsou sklady naplňovány za nové ceny. To se bude samozřejmě dále promítat do koncové ceny zákazníkům. Tohle je ale jenom, jak já říkám, první výkop. Sem se dostala problematika logistiky, dovozu, kontejnerová cena, nedostatek řidičů kamionů a podobně. Toto všechno je v tuto chvíli částečně promítnuto v cenách.
To, co tam není a začne se tam promítat, je třeba zpráva z minulého týdne, že Čína má nedostatek energie a že výroba část týdne stojí. To všechno ovlivní prodlužování dodávek a zdražování celého obchodu. Nehledě na zdražování energií. To se samozřejmě týká i firem, ale zatím se to neprojevuje.
Kdy se to projeví?
Tohle se začne projevovat dejme tomu za tři měsíce – tedy na začátku roku 2022. Můj odhad je, že tohle je zatím jen střípek celé mozaiky a to postupné zdražování bude pokračovat. My jsme ale na zdražování zvyklí. Jediný rozdíl oproti historii je, že teď je rychlejší a bude rychlejší.
O kolik to bude zdražení?
Pokud by cena vstupních materiálů dále rostla, kdyby se rejdaři, kteří převáží kontejnery, neumoudřili, cena může vzrůst klidně o 50 až 70 procent.
50 až 70 procent?
Nepředpokládám to. To je černý scénář. Ta realita se opravdu může pohybovat někde kolem těch 30 procent. Plus minus. Záleží na spoustě faktorů. Bude moc záležet na tom, o jaký produkt jde, kolik drahých součástek v něm vlastně je, jestli to bude plech, nebo umělá hmota a kolik to má v sobě čipů.
Black Friday? Žádný zázrak to nebude
Budou tedy letos velké slevy na Black Friday či na novoroční výprodeje?
Black Friday jako takový určitě bude. Určitě bude i o slevách, protože na tom je to postavené. Troufám si ale říct, že to nebude žádný zázrak. Když si vezmu současné ceny, tak pod tyto současné ceny ve většině případů asi ta sleva nepůjde. Ty slevy budou z nových cen. To znamená, že pokud je teď něco prodáváno třeba za 100 korun, bude se to prodávat za 150 korun, tak sleva bude maximálně na tu současnou cenu.
Takže aby někdo na Black Friday koupil levněji než dnes, to nehrozí? Ve většině případů?
Je spousta možností, kdy se prodejce s výrobcem domluví, protože výrobce bude potřebovat udělat nějaké kroky čili bude dodávat za nižší ceny. To se může stát.
Mohou si ale ještě výrobci sáhnout do marží? Je ještě kam sahat?
Záleží firma od firmy a produkt od produktu. Určitě je kam sahat. Velmi důležitý je ale objem obchodů. Čím větší, tím samozřejmě ta marže může být nižší, protože celkový efekt v příjmu je zajímavý. Pokud ale obraty jdou dolů, tak tam už si nemůžu moc dovolit jít s cenou nebo s tou marží dolů, protože bych byl ve ztrátě.
Tím, že už na Black Friday nebudou takové slevy, tak možná tedy na novoroční výprodeje se moc nevyplatí čekat… To už možná nebude ani to zboží?
Zboží určitě bude. Nechci dělat paniku. Takže zboží bude, ale ty slevy budou na principu Black Friday a nedokážu dohlédnout, kam se ta sezóna vlastně dostane. Toto se děje v rámci celého světa. V rámci importu. Jenže i česká výroba je na importu materiálu závislá.
Nové modely později a v omezeném množství
Kolik zboží tedy teď na trhu chybí?
Když to vztáhnu na naši společnost, tak kdybychom na začátku roku tento hrozící problém neidentifikovali a neudělali si předzásoby na sezónu, troufnu si říct, že stav skladu by byl v tuto chvíli 30 až 40 procent pod nutným množstvím. Poslední dodávka nám přišla na začátku září, takže náš sortiment máme určitě do konce roku.
Jak se ta situace změnila z pohledu distributora a dovozce? Je složité jednotlivé značky sehnat? Přeplácíte se s jinými distributory?
Poslední rok došlo k obrovským průtahům v dodávkách. Výrobci po celém světě řeší nedostatek materiálu. Dochází k posunům. Například byl naplánován prodej nějakého nového produktu na duben, odsunulo se to na říjen a ještě přijde na trh v omezeném množství.
Na přeplácení jsme nenarazili. Jsou to dlouhodobé kontrakty.