Hlavní obsah

Bezpečnostní přeliv na Orlíku se má začít stavět v dubnu 2021

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Bezpečnostní přeliv na Orlické přehradě se má začít stavět v dubnu 2021. Nyní pokračuje tendr, hodnota zakázky je zhruba 1,5 miliardy korun.

Článek

Přeliv sníží zatížení vodního díla při extrémních povodních a bude i ochranou Prahy, řekl při dnešní návštěvě Orlíku ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD).

„Příprava trvala řádově deset let,“ uvedl Toman. Podle předpokladů by přeliv, který bude chránit až před desetitisíciletou povodní, měl být hotový v prosinci 2025.

Stavba vznikne mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Součástí projektu bude mostní, podzemní a vodohospodářská část. Tendru se nyní účastní sedm firem, pokud nenastanou komplikace a nikdo z účastníků se neodvolá, mohla by smlouva se zhotovitelem být podepsána v lednu.

Na Orlíku také pokračují práce na modernizaci lodního výtahu za 95 milionů korun. Výtah je v provozu. Nová kolejová dráha je o 12 metrů delší, což umožňuje přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dříve.

Do 30. dubna 2022 by měly být hotové úpravy technologií, které umožní zvýšení nosnosti výtahu z 3,5 na 6,6 tuny. Celkově jde o investici za 95 milionů korun.

Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Historie výstavby přehrady začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala do roku 1961. Celkový objem vody v nádrži, která je dlouhá 68 kilometrů a zasahuje kromě Vltavy na Otavu a Lužnici, činí 716,5 milionu metrů krychlových. Nádrž je využívána k rekreaci, vodním sportům, rybolovu a také k odběrům povrchové vody. Ve spodní části přehrady je vodní elektrárna. Hráz přehrady je 81,5 metru vysoká a její šířka je 450 metrů.

Doporučované