Článek
Když před čtyřmi lety zavadil na moskevském letišti Vnukovo soukromý letoun o sněžný pluh, který uklízel letištní plochu, vyžádalo si to čtyři životy. Pokud by letiště mělo zařízení, které dodává firma ERA, k nehodě by nedošlo. Právě podobným nehodám, kdy letadlům vjede do cesty obsluhující vozidlo letiště, předchází část pardubických systémů.
A toto zařízení nově získá i varšavské letiště, které patřilo k posledním velkým evropským letištím bez tohoto zabezpečení. „Touto důležitou zakázkou se počet ERA systémů na evropských letištích zvýšil na 30. Naše silná pozice na evropském trhu nám pomáhá se prosadit i jinde ve světě, jelikož legislativa a standardy pro letecký provoz vznikají zejména na půdě evropských organizací,“ říká šéf obchodu firmy ERA Jakub Thomas.
Chopinovo letiště se tak zařadilo například vedle londýnského Heathrow, madridského Barajas, ale i pražského Letiště Václava Havla. Mimo Evropu ERA svá zařízení dodala například do Káhiry, Kapského Města, Pekingu, Dubaje, Miami a několika desítek dalších světových letišť.
Bezpečnostní zařízení dělá firma každému letišti na míru a podle přání, její představitelé proto nechtějí příliš hovořit o přesných částkách za takovéto kontrakty. „Tato technologie se obecně pohybuje v řádu desítek milionů korun,“ říká Thomas. Zabezpečovací systém má totiž několik součástí, které si mohou provozovatelé libovolně namixovat.
Celý systém se zakládá na heslu, které razila už předchůdkyně společnosti ERA, předrevoluční firma Tesla. Tím heslem je „Vidět a nebýt viděn“. V dobách Tesly v Pardubicích vznikala zařízení sloužící pouze vojenským účelům. Tehdy vznikly slavné systémy Ramona a Tamara, po revoluci je pak nahradila sledovací technologie Věra. Už v 90. letech však ERA začala vyvíjet podobná zařízení i pro civilní letectví. Výsledkem je takzvaný multilaterační přehledový systém, kterým bude brzy disponovat i varšavské letiště.
„Jedná se o skupinu senzorů, které jsou strategicky rozmístěné na letišti a na základě příchodu signálu od letadlových odpovídačů počítají přesnou polohu daného letadla, ale i jeho identifikaci,“ popisuje Thomas. Letoví dispečeři mají okamžitý přehled o poloze letadla i jeho výšce, ale také o pohybu jednotlivých vozidel na letištní ploše, která jsou zařízením vybavená. Díky tomu je možné předcházet událostem, k jakým došlo na moskevském letišti.
Zařízení pomáhá i se zvýšením propustnosti letišť, neboť objem letecké dopravy na světě neustále roste. „Počet cestujících na varšavském letišti je 15,7 milionu ročně,“ upozorňuje Thomas. Chopinovo letiště v současné době odbaví na 300 letů denně a je nejvytíženějším leteckým přístavem v nových členských zemích EU.
Díky zařízení jsou letoví dispečeři schopni bezpečně navádět na přistání na paralelních drahách dva letouny zároveň. „Zařízení jsme proto dodávali na letiště v místech, kde se konaly velké sportovní akce, například olympijské hry či fotbalová mistrovství světa, neboť daná letiště potřebovala najednou odbavovat více letů,“ vysvětluje mluvčí společnosti ERA Lenka Stejskalová Reichová.