Hlavní obsah

Bez peněz do formule nelez. Hamilton pravidlo porušil a je popáté mistrem světa

Foto: Profimedia.cz

Britský pilot ovládl seriál F1 popáté v kariéře.

Lewis Hamilton se stal popáté mistrem světa. Je ale patrně na dlouho posledním šampionem, který vyšel z obyčejných poměrů.

Článek

V červenci podepsal nejlukrativnější kontrakt v historii Formule 1. V barvách Mercedesu bude jezdit do roku 2020 a ročně si vydělá až 40 milionů liber (1,2 miliardy korun). Jeho jmění se odhaduje na 8,3 miliardy. Jen v garáži má auta alespoň za 450 milionů korun. A v neděli si čtvrtým místem na okruhu v Mexiku zajistil pátý titul mistra světa. Vyrovnal tak historický zápis Juana Manuela Fangia a před ním zůstává jen Michael Schumacher se sedmi trofejemi. Lewis Hamilton ale za vše vděčí sobě a svojí rodině.

Když v osmi letech jezdil prvním rokem v motokárách, jeho otec měl dvě práce. Jedině tak mohl jeho syn vůbec závodit. Později si Anthony Hamilton přibral i další úvazek, protože malý Lewis potřeboval peníze na lepší součástky. „Můj táta říkal, že v první sezoně jsme utratili 20 tisíc liber (téměř 600 tisíc korun). Vzal úspory mé nevlastní matky, své úspory, a navíc ještě ten rok zastavil dům,“ vzpomínal Hamilton.

Ani to ale nestačilo. Jeho soupeři pocházeli většinou z bohatých rodin nebo měli otce mechaniky. Hamilton tak musel horší výkon motokáry vynahradit řidičským uměním. „Můj táta mi ukázal nejrychlejšího kluka Nickyho Richardsona. Měl motor od Johna Buttona, který byl o hodně silnější v porovnání se všemi ostatními. Táta zjistil, kde Nicky brzdí. Ušel pár metrů a donutil mě, abych brzdil tam. Od té doby chodím pozdě na brzdy,“ popisuje dnes už pětinásobný šampion.

Pět let financoval Hamiltonovu kariéru jeho otec. Lewis vyhrál dvakrát národní šampionát a po druhém úspěchu přišla vytoužená nabídka. Tehdejší šéf McLarenu Ron Dennis s ním podepsal smlouvu, a třináctiletý kluk ze Stevenage tak vstoupil do tréninkového programu pro mladé jezdce. „Tvrdě jsme pracovali s tím, co jsme si mohli dovolit, a bylo požehnáním, že si nás Ron Dennis všiml. To už ale dnes nestačí,“ dodává Lewisův otec Anthony.

„Pokud budou náklady v juniorských kategoriích dále stoupat a série zůstanou finančně neregulované, pak bude Lewis posledním jezdcem, který vyšel z obyčejných poměrů.“ A kolik že stojí závodnická kariéra? Ředitel stáje Mercedes Toto Wolff odhaduje, že v motokárách musíte investovat alespoň milion eur (26 milionů korun). Řada bohatých rodin si ale může dovolit takový rozpočet i na jednu sezónu. Výdaje tak stále rostou.

„Pak navíc přijdou závody nižších kategorií Formule 4, F3 a F2, takže potřebujete další dva až tři miliony eur, abyste dostali místo. Mluvíme tedy o nějakých sedmi až osmi milionech (přes 200 milionů korun),“ vypočítává Wolff. Dobře to ilustruje roky trvající rivalita mezi Hamiltonem a jeho bývalým kolegou z Mercedesu Nico Rosbergem. Závodili spolu v jedné stáji ještě jako mladíci a byli odjakživa velkými soupeři. Mladý Brit byl ale synem počítačového technika, zatímco Němec šel ve stopách Keke Rosberga, mistra světa z roku 1982 a monackého rezidenta. „Nico by řekl: ‚Až se dostanu do Formule 1‘, pro mě to bylo vždycky: ‚Jestli se vůbec někdy dostanu do Formule 1‘. Nicův otec byl zkrátka bývalý pilot, takže nebylo pochyb – on věděl, že to zvládne. My jsme jen doufali,“ vrací se zpět Hamilton.

Formule 1 byla, je a vždy bude o penězích. Vždyť i Hamiltonův velký vzor Ayrton Senna pocházel z bohaté brazilské rodiny, která ho ze začátku jeho kariéry finančně podporovala. Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher začínal podobně jako Hamilton. Ještě jako kluk ale získal důležitého sponzora. První start ve Formuli 1 ho navíc stál 150 tisíc dolarů (tehdy téměř 4,5 milion korun), které za něj zaplatil Mercedes. A podobných příběhů je i v současném padoku celá řada. Na jedné straně tady jsou Lance Stroll, Sergej Sirotkin, Sergio Pérez nebo Daniel Ricciardo. Stroll je synem miliardáře, Sirotkina podporuje ruský oligarcha Boris Rotenberg, Pérez se do F1 dostal díky penězům mexické telekomunikační společnosti Telmex a Ricciardův otec je těžařským magnátem.

Pak mezi dvacítkou jezdců najdeme třeba Kevina Magnussena, Maxe Verstappena nebo Carlose Sainze juniora. Ti všichni pochází z motoristických rodin, které je doprovodily na cestě do závodního světa. Ostatní piloti se museli spolehnout na tréningové programy stájí F1 – Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Stoffel Vandoorne, Charles Leclerc. I oni ale potřebovali na začátku balík peněz. Hamiltonovu cestu připomíná třeba Esteban Ocon. Jeho rodiče vsadili na jeho kariéru všechno. Prodali dům a dlouhou dobu bydleli v karavanu. I Fernando Alonso si musel místo v nejvyšší sérii vydobýt sám. V mládí neměl peníze ani na pneumatiky do mokra, takže se musel naučit ovládat auto v jakýchkoliv podmínkách.

Bez značných finančních prostředků se na začátku kariéry zkrátka neobejde nikdo. Hamilton je tak pro řadu chlapců a dívek z obyčejných rodin inspirací a vzorem. I oni se mohou stát jednoho dne mistry světa a útočit třeba i na rekordy Michaela Schumachera. „Co se týče závodních vítězství, je Michael hodně daleko, takže musíte uznat, že je stále nejlepším jezdcem všech dob,“ nechtěl o překonání rekordů Hamilton po zisku trofeje mluvit.

Navzdory Britově skromnosti ztrácí na rekordních 91 Schumacherových vítězství „jen“ dvacet zářezů. Hamilton ale dokázal pět let po sobě vyhrát vždy alespoň devět velkých cen v sezoně. Takže už za dva roky se může rekord německého velmistra pořádně rozkývat. Stejně jako jeho sedm historických triumfů. Hamilton je navíc součástí skvěle fungujícího soukolí Mercedesu, u kterého lze předpokládat, že minimálně do změny pravidel v roce 2021, poběží bez větších problémů.

Za Hamiltona to shrnul šéf jeho stáje Wolff: „Důvodem, proč získal pátý titul, je, že se soustředí na práci, kterou má v rukou tady a teď. Nekouká moc dopředu, protože před sedmým vítězstvím je tady šesté a v tomhle ohledu zatím nemáme ani jeden bod. Ale pokud bude sedět v dobrém autě a užívat si závody jako dosud, čeká nás ještě hodně věcí.“

Doporučované