Článek
Nedostatek polovodičových součástek stále ochromuje celosvětovou ekonomiku a především automobilky. Podle poradenské firmy AlixPartners se nyní očekává, že nedostatek čipů bude v roce 2021 stát celosvětový automobilový průmysl 210 miliard dolarů (asi 4,6 bilionu korun).
Newyorská firma zveřejnila svou první prognózu na konci ledna, kdy problém s díly začal způsobovat, že automobilky omezily výrobu v závodech. Tehdy se odhadovalo, že dojde ke ztrátám ve výši 60,6 miliardy dolarů.
Všichni samozřejmě doufali, že se čipová krize zmírní, ale nešťastné události situaci jenom zhoršily.
V květnu společnost AlixPartners svou prognózu změnila a předpokládala, že nedostatek čipů vyjde automobilky na 110 miliard dolarů. Nová data však ukazují, že půjde o zhruba dvojnásobek květnového odhadu.
„Všichni samozřejmě doufali, že se čipová krize zmírní, ale nešťastné události, jako jsou uzavírky v Malajsii v souvislosti se šířením koronaviru, situaci jenom zhoršily,“ uvedl pro server CNBC Mark Wakefield, globální vedoucí automobilové a průmyslové praxe v poradenské společnosti AlixPartners.
Zásoby jsou vyčerpané
Podle AlixPartners letos automobilky vyrobí o 7,7 milionu vozidel méně. I v tomto případě jde zhruba o dvojnásobek předchozího odhadu z května, kdy společnost počítala s tím, že se nevyrobí „jenom“ 3,9 milionu aut.
Prodeje doposud příliš netrpěly, protože byl dostatek zásob, ze kterých bylo možné čerpat. Teď jsou rezervy vyčerpané.
I když v posledních měsících došlo ke snahám o posílení dodavatelského řetězce, dostupnost polovodičů se zhoršila. Především proto, že výrobci automobilů vyčerpali své zásoby a další průmyslová odvětví už nemají čipy k dispozici.
„Sud je prázdný,“ řekl pro agenturu Bloomberg Dan Hearsch, generální ředitel automobilové a průmyslové praxe společnosti AlixPartners. Podle něj se nedostatek projeví především na prodejích. „Ty doposud příliš netrpěly, protože byl dostatek zásob, ze kterých bylo možné čerpat. Teď jsou rezervy vyčerpané,“ dodal Hearsch.
S tím souhlasí i přední výrobci automobilů, včetně Ford Motor či General Motors. Ti už letos varovali před masivním snížením zisků. Ztráty však částečně zachraňovali spotřebitelé, kteří si i přes rekordní zvýšení cen vozidel auta kupovali.
Problémy se protáhnou do dalšího roku
Největší zásah do výroby nastal podle Hearsche ve druhém čtvrtletí letošního roku: „Šlo o nejhorší období, co se nedostatku čipů týče. Hlavně v případě automobilového průmyslu.“
Hearsch rovněž dodal, že se automobilový průmysl nevzpamatoval tak rychle, jak společnost AlixPartners v květnu očekávala. „S výrobou zamávalo i šíření varianty delta a nárůst počtu nakažených v Malajsii a dalších jihovýchodních zemích Asie, což zapříčinilo uzavírky továren,“ doplnil Hearsch pro server CNBC.
Společnost AlixPartners očekává, že problém se součástkami bude pokračovat nejméně do druhého čtvrtletí příštího roku. Hearsch uvedl, že to „bude pravděpodobně o něco delší“. Připomněl, že problém v současné době není pouze v polovodičích, ale i v ochromené globální dopravě a nedostatku dalších materiálů.