Článek
Remorkér vyprošťuje lodě uvázlé na Labi už 60 let. Letos vyrazil k takovým případům už třikrát. Poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.
„Na remorkéru jezdí 5 lidí. Kromě mě ještě strojník, strojní asistent a dva lodníci,“ popsal Seznam Zprávám kapitán remorkéru Vladimír Weinlich.
Remorkér kotví na Vltavě v centru Prahy u Ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody. Zájemci si ho můžou prohlédnout už ve čtvrtek. (My jsme se na jeho palubu podívali s předstihem, podívejte se na video.)
„Dneska je využívaný hlavně na trati mezi Hřenskem a Ústím nad Labem, kde vypomáhá lodím doplouvajícím do republiky. V úseku, kde trpíme nízkými vodními stavy,“ popsal. Dokud se nepostaví na Labi jez, bude podle něj stále potřeba.
Stát zaplatil deset milionů
Technický skvost původní české konstrukce vyrobili v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru.
Český stát ho převzal minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH.
„Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit,“ řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Stát chce loď doplnit o moderní radar, aby mohla vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Roční náklady na provoz remorkéru jsou zhruba čtyři miliony korun.