Hlavní obsah

Zachraňuje ty nejkomplikovanější případy. Unikátní remorkér zakotvil v Praze

Poslední funkční loď svého druhu, tak se mluví o kolesovém remorkéru Beskydy. Poprvé v tomto století zakotvil v Praze.

Článek

Remorkér vyprošťuje lodě uvázlé na Labi už 60 let. Letos vyrazil k takovým případům už třikrát. Poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.

„Na remorkéru jezdí 5 lidí. Kromě mě ještě strojník, strojní asistent a dva lodníci,“ popsal Seznam Zprávám kapitán remorkéru Vladimír Weinlich.

Remorkér kotví na Vltavě v centru Prahy u Ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody. Zájemci si ho můžou prohlédnout už ve čtvrtek. (My jsme se na jeho palubu podívali s předstihem, podívejte se na video.)

„Dneska je využívaný hlavně na trati mezi Hřenskem a Ústím nad Labem, kde vypomáhá lodím doplouvajícím do republiky. V úseku, kde trpíme nízkými vodními stavy,“ popsal. Dokud se nepostaví na Labi jez, bude podle něj stále potřeba.

Stát zaplatil deset milionů

Technický skvost původní české konstrukce vyrobili v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru.

Český stát ho převzal minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH.

„Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit,“ řekl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Stát chce loď doplnit o moderní radar, aby mohla vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Roční náklady na provoz remorkéru jsou zhruba čtyři miliony korun.

Související témata:

Doporučované