Článek
Celkem 1,5 milionu korun měla přinést Univerzitě Karlově smlouva s Home Creditem. Za to se měla úvěrová společnost stát na tři roky jejím hlavním partnerem. Částka, která třeba ve srovnání se sponzoringem ve sportu, může vypadat skromně, je v univerzitním prostředí vysoká.
Ukazuje to pohled do registru smluv, výročních zpráv a oficiálních čísel univerzit, které Seznam prošel.
Kvůli kritice zevnitř i vně vysoké školy ale smlouva padla. Akademikům i širší veřejnosti se nelíbilo, že by nejstarší česká univerzita měla spojit své jméno s firmou, na jejíž problematické čínské podnikání upozorňují sinologové a která podle organizace Člověk v tísni stále vymáhá nezákonné exekuce.
Na druhou stranu v porovnání s ostatními sponzory školy se mohla příspěvku Home Creditu rovnat pouze Česká spořitelna, která věnovala jako generální partner Univerzitě Karlově milion korun.
Sama univerzita teď bude nastavovat nový systém partnerství a sponzoringu. Problém s Home Creditem totiž nebyl prvním. Letos v lednu se například studenti ohradili proti tomu, aby hlavním partnerem reprezentačního plesu byla společnost Agrofert, která je ve svěřenských fondech premiéra Andreje Babiše. Stejně jako Home Credit i Agrofert raději sám od smlouvy odstoupil.
V nově ustavené pracovní skupině, která by měla nastavit spolupráci s komerčním partnery, bude také profesor Jiří Přibáň z britské Cardiff University, který na protest proti smlouvě s Home Creditem rezignoval z univerzitní čestné rady absolventů.
„Univerzitě Karlově chybějí jasná kritéria pro spolupráci se soukromým sektorem, která jsou dnes běžná po celém světě. Nemělo by jít ale jenom o to, jak regulovat jednorázový nebo krátkodobý sponzoring, ale jak upravit i dlouhodobé formy spolupráce,“ vysvětluje záměr pracovní skupiny Přibáň.
Univerzita Karlova totiž většinou neuzavírá se společnostmi dlouhodobé partnerské smlouvy. Sponzoři daleko častěji dávají peníze na konkrétní akce. Loni tak statisícové příspěvky posílaly firmy v souvislosti s 670. výročím Karlovy univerzity. Jednalo se třeba o energetickou skupinu ČEZ, dceřinou společnost Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR IOCB Tech nebo pojišťovacího makléře Marsh. I zmiňovaný milion od České spořitelny mířil právě na tuto akci. Celkem tak Univerzita dostala od sponzorů loni přes 3,3 milionu korun. Letos zatím k polovině října získala více než 1,5 milionu.
Sponzorství si řeší ale samy i jednotlivé fakulty. V rámci univerzity přitom funguje jedna, která má partnerský program propracovaný, a může tak dát celé univerzitě příklad – Matematicko-fyzikální fakulta. I MFF se ale „zapletla” s Home Creditem. Jak však Seznam už dříve informoval, firma neposlala registrační poplatek a sponzorská smlouva je tak neplatná.
„Takhle to děláme s každou jinou firmou,“ vysvětloval to Seznamu Luboš Veverka z oddělení mediální komunikace fakulty.
Spolupráce s firmami totiž nefunguje na matfyzu jako sponzorství. Společnosti si mohou vybrat ze tří partnerských programů – za 80 tisíc se stanou partnerem fakulty na tři roky, 100 tisíc stojí strategické partnerství na tu samou dobu a 200 tisíc znamená strategickou smlouvu na pět let.
Partneři pak ve spolupráci s fakultou mohou vypisovat témata bakalářských a diplomových prací nebo prezentovat firmu v rámci přednášek na půdě MFF. Hlavně ale mají možnost dále s fakultou spolupracovat – zapojit se do přípravy předmětů, podpořit vybrané studenty nebo sponzorovat účelové granty.
Jen letos se podle registru smluv do programu zapojilo osm firem – třeba automobilka Škoda Auto, softwarová firma Profinit EU nebo dodavatel IT řešení Komix. Matematicko-fyzikální fakulta tak získala na příspěvcích 1,1 milionu korun.
Podobně program funguje na Českém vysokém učení technickém. Jeho fakulty nabízejí sponzorům různé druhy partnerství podle hloubky spolupráce. Nejúspěšnější je v tomto ohledu Fakulta informačních technologií, která podle registru smluv za loňský rok od partnerů dostala 1,7 milionu korun. ČVUT ale dostává i jednorázové dary. Jeden přišel ze zahraničí přímo z centrály Facebooku. Ten vysoké škole daroval servery na výzkum umělé inteligence a strojového učení.
Tak propracovaný systém partnerství má ještě Masarykova univerzita. Třeba na Fakultě informatiky běží program pro průmyslové firmy už od roku 2007. Druhá největší univerzita v Česku si od dárců loni přišla celkem na téměř sedm milionů korun, dalších 15 milionů dostala na nejrůznější projekty od nadačních fondů.
„Údaje za letošní rok zatím nemáme k dispozici, protože účetní období ještě není u konce, předpokládáme, že příjmy budou vyšší s ohledem na to, že univerzita v letošním roce slavila 100. výročí,“ říká mluvčí univerzity Tereza Fojtová.
Další univerzity se v zásadě spoléhají na jednorázové sponzorské dary nebo podporu konkrétních akcí. Západočeská univerzita v Plzni získala loni od partnerů téměř 3 miliony korun. Jednalo se hlavně o průmyslové podniky z regionu, které tradičně univerzitu podporují, jako jsou například strojírenské firmy Doosan Škoda Power, Motor Jikov Group nebo Wikov Gear.
Stejně jako ČVUT ale dostává ZČU i dary ze zahraničí, i když výjimečně. Západočeskou univerzitu v Plzni společně ještě s Masarykovu univerzitu ale podporuje Fond Russkij mir. Ten založil na propagaci ruského jazyka a kultury přímo prezident Vladimir Putin. Obě univerzity od fondu dostávají příspěvek 25 tisíc eur (v přepočtu 640 tisíc korun) ročně na provoz univerzitního ruského centra. Podobných středisek jsou desítky po celé Evropě.
Obecně je jedním z nejštědřejších sponzorů českých vysokých škol Česká spořitelna. Mimo Univerzity Karlovy je největším přispěvatelem také Vysoké školy ekonomické, České zemědělské univerzity a Univerzity Palackého v Olomouci (UPOL).
UPOL a UK ale nespojuje jen stejný hlavní partner. Univerzita Palackého také uzavřela podobně problematickou smlouvu jako Univerzita Karlova s Home Creditem.
Olomouckou vysokou školu totiž sponzoruje právník Robert Runták. Ten svůj byznys nepostavil na úvěrech ale přímo na vymáhání dluhů. Zbohatl jako ředitel nechvalně známého přerovského exekutorského úřadu, stále patrně největší takové instituce v zemi. Runták byl loni druhým největším sponzorem univerzity, poslal jí 100 tisíc korun.
„Kauza kolem Home Creditu otevřela mnohem zásadnější a podstatnější diskuzi o tom, jak má vůbec probíhat spolupráce se soukromým sektorem,“ myslí si Přibáň.
Jediným rozdílem mezi problematickými sponzory univerzit Karlovy a Palackého tak je, že Runtákovo jméno na rozdíl od Home Creditu nevyvolalo takovou veřejnou debatu. UPOL to víceméně schytal hlavně v komentářích na Facebooku.