Článek
V nedospělém věku, na začátku 90. let, pobýval jako student v klášteře dominikánů, vedených provinciálem Dukou. Říká, že tou dobou byl opakovaně jedním z duchovních znásilňován a že o tom informoval Duku. Pravou identitu tohoto muže redakce zná. Záznam celého rozhovoru najdete ve videu umístěném nahoře.
Důležitá fakta na úvod:
1. Kardinál Duka v dosavadních vyjádřeních potvrdil, že tento muž ho o znásilnění informoval, leč on mu nevěřil, neboť šlo o tvrzení proti tvrzení.
2. Duchovního, který se měl znásilňování dopouštět (jeho jméno neuvádíme), v následujících letech ze zneužití obvinili další věřící a v roce 2004 s ním začal církevní soud. Soud ale zůstal bez konce: kněz zemřel v roce 2006.
Moje rodina o ničem neví
Pane Patriku, po mnoha měsících jste se rozhodl popsat obsáhle svou zkušenost s dominikánským řádem a někdejším provinciálem řádu, dnešním pražským arcibiskupem Dominikem Dukou. Přesto stále zůstáváte v anonymitě. Proč nevystoupíte veřejně?
Jedním z důvodů je profesní zázemí, druhým důvodem je moje rodina, ochrana mojí rodiny. Spousta blízkých příbuzných o mém zneužívání neví a u některých by to mohlo vyvolat i zdravotní komplikace nebo potřebu doprovázení psychoterapeutem.
Představil jsem vás jako Patrika, nicméně to je šifra, není to vaše pravé jméno. Mohl byste se pro účely tohoto rozhovoru nějak stručně představit?
Jsem muž ve středních letech, který byl v 90. letech po dobu tří let zneužíván v řádu dominikánů. Bylo to v době mých studií, kdy jsem bydlel v církevních prostorách.
Kardinál odmítl setkání
Můžete popsat, byť je to nepříjemná věc a určitě hrozná vzpomínka, co se tehdy dělo?
Jednak manipulování jednoho kněze, ke kterému jsem se chodil zpovídat, kde docházelo k sexuálnímu zneužívání i v rámci svaté zpovědi. Ten pachatel, kterého Dominik Duka osobně znal a kterého přijímal do řádu, mě atakoval více pod pohrůžkami, bolestivě… A to jsem s Dominikem Dukou osobně řešil. On věděl i o těch trýznivých, velice bolestivých atacích toho člověka. Ale nevěřil jim.
Co se v poslední době stalo, že jste se rozhodl tento případ řešit podáním trestního oznámení na kardinála Duku? Proč chcete, aby případ prošetřovala policie?
Hlavním důvodem je to, že nemám jinou šanci, jak svůj případ důstojně řešit. Od začátku jsem měl snahu řešit to osobním setkáním a rozhovorem s pražským arcibiskupem Dukou, který byl v 90. letech provinciálem řádu dominikánů.
Co jste si sliboval od toho setkání, ke kterému nedošlo, protože Dominik Duka ho nepřipustil?
V mojí představě mělo být osou toho setkání konstatování z očí do očí: „Pane kardinále, teď už víte, že jsem vám tenkrát nelhal.“ Jak by se k tomu pan kardinál postavil, to už bych nechal na něm. Co by z toho vyvodil. Jestli by vyvodil omluvu. Jakou by mi nabídl pomoc. Jak by reagoval.
Řešil jsem to už dříve. Bez reakce
Proč to vlastně řešíte teď, po čtvrt století?
Není pravda, že bych to řešil až teď. Já jsem se pokoušel Dominika Duku kontaktovat už v roce 2010. Pokoušel jsem se kontaktovat i jeho poradce, dvě další osoby. To bylo v době, kdy se papež Benedikt XVI. omlouval za sexuální násilí obětem v církvi v jiných zemích. Mě samozřejmě zprávy z médií vnitřně velice zasahovaly. Už v té době se snažil Dominik Duka bagatelizovat zneužívání v české církvi. Pamatuji si na jeho televizní vyjádření, kdy v roce 2010 sděloval, že české církve se ty problémy netýkají, a pokud byly nějaké osoby, kterých se to týkalo, tak už v církvi buď nepracují nebo jsou dávno mrtví.
Vy jste tedy kontaktoval Dominika Duku v roce 2010?
Ano.
A jaká byla reakce?
Bez odpovědi.
Řekl mi, že bych musel mít svědky
Teď tedy podáváte na Dominika Duku trestní oznámení pro nadržování pachateli trestného činu. Znamená to tedy – jestli to dobře chápu – že on byl člověkem, který věděl o pachateli, o člověku, který vás sexuálně zneužíval?
Dominik Duka o tom věděl na základě našeho rozhovoru mezi čtyřma očima v 90. letech, kdy jsem mu o tom zneužívání řekl. Mě zneužívali dva dominikáni. O tom druhém jsem mu tenkrát neříkal, protože byl tou dobou už mimo Českou republiku, ale nepochybuji, že Dominik Duka se později o kauzách i toho druhého pachatele dozvěděl.
Když se Dominik Duka vyjadřoval k tomu, co jste dosud v některých médiích ohledně zneužití duchovním popisoval, tak řekl: „Oba jsem si zavolal, abych oba konfrontoval a vyslechl. Přinesl jsem dokonce kříž a oba vyzval k přísaze, která mnou osobně otřásla. Bylo to tvrzení proti tvrzení. A byla to pro mě patová situace.“ Vzpomínáte si na to?
Vzpomínám si hlavně na ty velice stísněné pocity, na ty stavy obrovského napětí, kdy jsem na základě vnitřní bolesti našel odvahu jít za tehdejším provinciálem Dukou. Na tu přísahu na kříž a na bibli si vzpomínám spíš mlhavě, ale vím, že tam nějaký kříž byl. Co mi velmi zůstalo v paměti, tak byla i ta moje expresivní slova, která jsem musel říct i v přítomnosti toho pachatele. A ten tedy přísahal, že se tak nestalo.
Expresivní slova o zneužití?
Ano, já je nebudu vyslovovat, ale Dominik Duka ta slova musel přesně pochopit. A sdělil mi, že prokazatelné to není, že u policie by museli svědčit alespoň dva svědci a že i tak by to nemuselo být v můj prospěch. Já jsem tím byl dost vyveden z míry, protože jsem nevěděl, jakým způsobem mám dál reagovat. V podstatě mě to odradilo od dalšího možného řešení. A ta řešení pravděpodobně mohl Dominik Duka zvolit mnohem lepší.
Například?
Rozhodně tu věc mohl prověřovat důkladněji a mohl také odložit svěcení toho nařčeného.
„Můj“ pachatel zneužíval dalších 12 let
To svěcení na kněze proběhlo až poté, co tehdejší provinciál Duka dostal tyto informace od vás?
Svěcení proběhlo poměrně brzy. Obvykle se kněží světí v červnu na slavnost sv. Petra a Pavla. A svěcení toho pachatele proběhlo pár měsíců poté. Myslím, že to bylo kolem svatého Václava v roce 1994.
Když kardinál Duka reagoval na vaše dosavadní vyjádření, tak v dubnu na webu Hlídací pes vůbec poprvé připustil, že jeden z duchovních v dominikánském řádu páchal sexuální zneužívání a že na kněze neměl být vůbec vysvěcen. Doslovný Dukův citát: „Bohužel poté, co klášter jako vysvěcený kněz opustil a odešel působit do farnosti, se tam začal dopouštět sexuálního zneužívání. Jakmile se o tom další provinciál Alvarez Kodeda dozvěděl, zahájil proces, který vedl k ukončení jeho působení.“ Z toho vlastně plyne, že kardinál Duka o tom predátorovi věděl, ale že se začal dopouštět zneužívání až po odchodu z kláštera.
Z mého pohledu to vyjádření není pravdivé. Pan kardinál se tak zřejmě vyjadřuje na základě těch prokazatelných svědectví o spáchání zločinu toho člověka.
To znamená, že ten dotyčný člověk, který vás zneužíval a jehož jméno tady nezaznívá, byl později i v rámci církve uznán jako sexuální predátor a byl souzen církevním soudem?
Ano. Hovořil jsem s dvěma dalšími oběťmi tohoto pachatele, bohužel až před několika málo lety. V tom okamžiku mi hlavou problesklo, že mezi tím mým upozorněním, že je tady pachatel sexuálního násilí, a počátkem toho církevního soudu proběhlo ještě dvanáct let. Kdyby se Dominik Duka zachoval jinak, mohl předejít poškození mnoha dalších lidí, mnoha dalších obětí. Ten pachatel, kterého Dominik Duka velmi dobře znal a doporučil ho k tomu svěcení, pravděpodobně zneužil desítky dalších obětí.
To je váš odhad, nebo vycházíte z nějakých konkrétních poznatků?
Je to můj osobní odhad. Já sám znám řadu obětí i v řádu dominikánů.
Osobně znám pět obětí tří pachatelů
Musím zmínit ještě jeden citát kardinála Duky, který říká na svou obhajobu: vaše svědectví bylo podle něj v jeho očích do značné míry znehodnoceno proviněním, kvůli němuž jste musel z klášterního ubytování okamžitě odejít společně s kandidátem, s nímž jste se ho dopustil. Co to znamená?
Já se domnívám, že Dominik Duka podlehl jakémusi sebeklamu a minimálně ztrátě paměti. Musím vyvrátit, že by v době, kdy bylo svěcení toho pachatele, mohl z mé strany popsat skutečnost tak, jak ji medializoval a jak ji manipulativně podsouvá. Já jsem z těch prostor odešel až řadu měsíců po vysvěcení toho pachatele, toho predátora.
A důvodem k vašemu opuštění kláštera byla situace, kterou on nazývá „proviněním, kterého jste se dopustil s kandidátem na kněžskou službu“?
Dominik Duka hovoří o novici, s nímž jsem samozřejmě o těch věcech mluvil jako s jedním z mála a ke kterému jsem měl hlubokou důvěru, hluboký citový vztah. Ale ty ostatní věci, to, co si asi lidé představí jako opravdové homosexuální spojení, tak k těm tam nikdy nedošlo.
Zmínil bych ještě vyjádření dominikánského řádu z letošního jara. Tehdy v prohlášení uvedl, že mají důvody podezírat ve svém řádu až šest pachatelů sexuálních deliktů. Mluvil o tom u nás ve Výzvě i dnešní provinciál dominikánů Lukáš Jan Fošum. Vy mluvíte o zkušenosti s jedním knězem. Je pro vás vysvětlitelné, proč oni mluví až o šesti pachatelích? Znamená to, že jsou i případy, o kterých jste neměl do té doby tušení?
Já osobně znám pět obětí tří pachatelů. O jednom dalším možném pachateli se hovoří i v trestním oznámení. Ale tam si nejsem jist, jestli to je relevantní informace. Osobně samozřejmě znám i další zneužívané, další sexuální oběti zneužívání v církvi. A to, že sám znám u dominikánů pět osob, už hovoří o velmi vysokém počtu. Pokud se potom dělají statistiky počtu řádů a procent těch pachatelů, pak si myslím, že sám pan provinciál se vyjádřil velmi jasně.
Dukův právník zpochybňuje integritu obětí
Máte za to, že kardinál Duka, tehdy ještě jako provinciál řádu, musel o těchto věcech vědět? Nejen o vás, ale i od dalších obětí?
On o nich nutně musel vědět v pozdější době. A pokud o těch věcech věděl už v těch 90. letech, tak měl tendenci je přehlížet. Tomu napovídá i to, jak se ty věci řeší pomalu, jak se o nich někdy mlží, jak se někdy snaží právník pana arcibiskupa zpochybnit morální identitu oběti. Je to opravdu velice nedůstojné. Tak jak je nastavená strategie pana kardinála, domnívám se, že oběti sexuálního násilí v církvi nemají dodnes možnost důstojně řešit svoje kauzy.
Vaše zneužívání se odehrávalo na začátku 90. let. Pociťujete dodnes ve svém životě nějaké následky tohoto neblahého zážitku?
Po odchodu od dominikánů jsem ty zážitky na dlouhou řadu let vytěsnil. A bohužel se před několika lety začaly projevovat somatické problémy. Měl jsem velkou řadu zdravotních příznaků, se kterými si lékaři nevěděli rady. Až lékař, kterému jsem se svěřil i o zneužívání, začal ty problémy řešit jako nezpracovaná traumata z toho poměrně dlouhého zneužívání. A dodnes mám i následky, které mě omezují, i některé fyziologické, metabolické procesy a znemožňují mi plnohodnotný život. Mám i zdravotní postižení kvůli tomu sexuálnímu zneužívání.
Zážitky jsem vytěsnil. A po letech zkolaboval
Léčíte se? Chodíte na terapie, které by vás toho měly zbavit?
Díky tomu, že se strhla spousta reakcí těch velmi negativních od pana kardinála Duky i těch velmi pozitivních, od některých velmi blízkých přátel nebo i organizací, které pomáhají obětem i proti požehnání římské církve, tak jsem ty věci začal řešit s psychoterapeutkou.
Provinciál dominikánů Fošum letos na jaře říkal, že dominikáni jsou připraveni jednat s oběťmi o případném odškodnění nebo o nějakém příspěvku na péči na terapii. Jednáte o tom s dominikány?
S panem provinciálem Fošumem jsem se setkal pouze jednou, jedná s nimi můj právní zástupce, pan doktor Bartoň. A jedná samozřejmě o tom, jaký podíl na mé dlouholeté léčbě by dominikáni mohli v rámci satisfakce poskytnout. Jak narovnat vztahy, které se nedají vymazat, a jak zmírnit tu újmu, která se mi stala.
Věříte, že ta jednání povedou k cíli?
Kdybych neměl nějaký cíl před sebou, tak bych ta jednání nevedl.
Umíte a chcete vyčíslit odškodnění, kterého byste chtěl dosáhnout?
Myslím, že ta újma je nevyčíslitelná.
Nuncius mě ochotně přijal
Na jaře jste opakovaně žádal o setkání kardinála Duku, toho jste se nedočkal. Následně jste o svém případu informoval i papežského nuncia v Praze. Jaká byla jeho reakce?
Nuncius mě velice ochotně přijal. Vyslechl můj příběh. Navštívil jsem ho i s právním zástupcem. Řekl, že udělá všechno, co bude v jeho silách, pro ochranu obětí zneužívání v církvi. Pro mě je to velký kontrast k jednání pana kardinála, které dodnes nechápu a které je na můj vkus až velmi agresivní. On se vyjadřuje o tom, že ho někdo vydírá nebo že on se nenechá vydírat, a přitom jsou mu jen adresovány úpěnlivé prosby a slušnou formou podané žádosti o setkání. On část faktů přizná a velmi manipulativním způsobem popíše věci zcela jinak, než jak proběhly. Nevím, jestli je to jeho špatnou pamětí. Z některých vyjádření mám spíš dojem, že úmyslně lže.
Někdo říká, že kardinál Duka jisté věci vytěsňuje proto, aby obhájil dobré jméno církve, aby církev těmito případy nepošpinil. Připouštíte si tento výklad?
Osobně mohu pro policii i konkretizovat konkrétní výroky, které nebyly pravdivé. Pro mě je šokující, když kardinál, pražský arcibiskup, který má být nejvyšší morální autoritou v této zemi, nemluví pravdu. To je špatný způsob, jak chránit dobré jméno církve. Osobně je mi velice líto těch opravdu slušných kněží a čestných biskupů, protože ty negativní vlny reakcí poškozují hlavně je. Ty poškozují čestné věřící, čestné kněze. Ty, kteří žijí podle přikázání lásky k bližnímu. A sám jsem se při reakcích pana kardinála musel ptát: Modlil se za mě ten pan kardinál, když tohle psal? Jednal on s vnitřní láskou v srdci s láskou k bližnímu? Když formuloval ty věty a když ty věci medializoval?
Věříte tomu, že forma trestního oznámení na kardinála Duku vám pomůže dobrat se omluvy?
Pokud kardinál Duka nedosáhne opravdu hluboké reflexe té skutečnosti, která před ním stojí, tak už vůbec žádnou omluvu neočekávám. Jeho právník několikrát zopakoval, že k setkání nedojde, že se pan kardinál omlouvat nebude, že nemá za co se omlouvat. A přesto se domnívám, že mohl být spáchán trestný čin, že by policie měla ty věci prošetřit a říct: To a to se stalo, zde a zde byli, nebo nebyli kryti pachatelé, zde někdo mohl pomáhat pachatelům unikat před spravedlností, ať už světskou nebo církevní…
Duka je zodpovědný, predátory přijímal
Jinými slovy čekáte, že policie ten případ popíše v souvislostech a že z toho vyplyne, že kardinál Duka nejednal správně?
Myslím si, že by policie měla rozkrýt propletenec těch vztahů, protože kardinál se vyjádřil v tom smyslu, že jeho řád infiltrovali estébáci. To bylo velice emotivní vyjádření v Katolickém týdeníku, které mu určitě přineslo velké sympatie. Přitom on byl skutečně osobou, která byla zodpovědná za ten řád i za nově příchozí. On nesl odpovědnost. A on ty predátory, ty pachatele, do řádu přijímal, on je velice dobře znal. Plody toho, jakým způsobem Dominik Duka vedl řád dominikánů, dominikáni sklízejí právě dnes.
Jak vedl řád dominikánů? On přijímal lidi s pochybnou pověstí, nebo jak tomu rozumět?
Myslím, že byl nedůsledný ve svých rozhodováních. Nedůsledný ve svém úsudku a nedůsledně řešil řadu dalších kauz. To se pravděpodobně propojuje se situací až dodnes. A to bych chtěl, aby bylo popsáno, aby to bylo vyšetřováno. To je něco, co církev poškozuje mnohem víc než medializování jedné kauzy nebo několika kauz.
K čemu tedy podle vás povede policejní vyšetřování?
Policie může přijít na řadu dalších, dosud neobjasněných případů. V té souvislosti k vyšetřování pomůže kdokoliv, kdo byl zneužit od těch pachatelů. Pachatel jedna působil v Praze, později byl přeložen na Slovensko, do Košic a do Zvolena. Pachatel dvě působil v Praze, později v Uherském Brodě, Znojmě, Olomouci a v Brně. Pokud některá z obětí se chce ozvat přímo mně, může se ozvat prostřednictvím mého právníka, pana doktora Daniela Bartoně.
Záznam rozhovoru najdete ve videu umístěném nahoře v textu.