Článek
Nejsem typický byznysmen, který se dívá na čísla, říká ikona české módy Beata Rajská. „Na to mám lidi. Občas ze mě šílí, třeba když objednávám drahé látky ze Švýcarska,“ směje se Rajská. Peníze jsou pro ni věc, kterou potřebuje k životu, ale nerada je počítá. „Vždycky si, když na ně sahám, musím jít umýt ruce," dodává.
Značku Beata RAJSKA založila v roce 1997. Byly prý časy, kdy byla v minusu. To ale ze začátku.
Před lety úspěšně spolupracovala se značkou Česká Miss. Značka je spojená s Miss ČR 2001, 2002, 2003 a 2004. Šila i modely pro zástupkyně České republiky na Miss International v Tokiu, Miss Europe v Paříži, Miss World v Londýně a v Číně, Miss Universe v Kolumbii a v Peru. Její model získal titul nejkrásnější večerní šaty na Miss World Tourism v Kolumbii, které se účastnilo 65 dívek.
Největší marnivost v životě je utrácet čas
„Nikdy bych nechtěla dojít do toho bodu, kdy by mě práce přestala bavit a jen mě živila. To jsou přesně momenty, kdy cítím, že mám pláč na krajíčku. Byly doby, kdy jsem se dostávala do tohoto bodu – a tomu se teď snažím předejít. Vždy po nějaké době si dávám volno, jsem jenom s rodinou, s manželem,” vysvětluje módní návrhářka. Svůj volný čas velmi ráda tráví s vnoučaty.
Omezila i počet klientek, kterým se věnuje, protože podle ní, pokud jich je příliš, nezbývá už na nic čas. „To, že spousta lidí ještě nedokáže ocenit cenu ruční práce, to je druhá věc. Já ten byznys mám postavený trochu jinak. Tahle práce, pokud ji chci dělat, je neskutečně o emocích. Já do toho dávám strašně emocí, do celých šatů, do celé kolekce. Takže dřív jsem s tím neuměla pracovat a třeba jsem půl cesty z přehlídky v Praze zpět domů do Žďáru proplakala,“ svěřuje se a také říká: „Marnivost není utrácet za šaty nebo drahou kabelku. Marnivost je utrácet čas.”
Rivalita na módním poli
Jak spolu ikony módního průmyslu vycházejí? „Tak asi nikdy nebudeme chodit na kafe spolu, není na to ani čas… Já nevím, jak to mají jiní, ale mě to posouvá. Tyhle holky mě posouvají dál, inspirují. Já jsem přišla mezi holky z Prahy ze Slovenska, pak z vesnice z Vysočiny – takže já byla Beata tamhle z Vysočiny a vedle toho už tehdy zavedená, věhlasná jména. Nemám vystudovaný byznys ani marketing, ale mám zdravý selský rozum,” říká Beata Rajská.