Článek
Myšlenkou nové série panenek je prezentovat „pestrý a rozmanitý pohled na krásu a módu,“ sdělila v prohlášení firma Mattel, která ikonické „barbínky“ vyrábí už od roku 1959.
„Když holčička z jakéhokoli důvodu přijde o vlasy, může se ztotožnit s panenkou z této řady,“ uvedla společnost k holohlavé panence.
A pokud jde o vitiligo, při němž se z kůže ztrácí pigment, panenka zobrazující tuto poruchu podle firmy zaznamenala nejvíc kladných ohlasů, když Mattel její prototyp zveřejnil na svém Instagramu.
What makes us different makes us beautiful! ✨ Introducing 6 new, unique dolls to the #Barbie #Fashionistas line!
— Barbie (@Barbie) January 28, 2020
Shop now: https://t.co/zTVjMZJUN6. #WeAreBarbie pic.twitter.com/V6yCFnexgr
Firma rozšířila řadu hraček také o modely s protetickými končetinami a vyrábí i panenky na vozíčku, které byly loni nejprodávanější z řady Barbie Fashionistas v Británii.
Na vzniku první panenky s protetickou končetinou Mattel spolupracoval s Morgan Reevesovou, nyní 13letou aktivistkou, která se narodila bez levého předloktí.
Cesta k emancipaci
Mattel začal rozšiřovat řadu svých panenek a nabízet širší škálu různých odstínů pleti, barvy očí, druhů vlasů a oblečení po kritice, že Barbie propaguje nerealistický ideál štíhlé bělošky. V roce 2017 firma uvedla na trh první Barbie v muslimském šátku hidžáb.
Vzhledem to ale nekončí, společnost už představila několik sérií, které mají motivovat mladé generace žen k emancipaci a vyšším životním cílům.
V loňském roce vybrala legendární panence profesi soudkyně poté, co zjistila, že na amerických soudech pracuje v roli soudce jen třetina žen, řekla viceprezidentka a globální manažerka značky Barbie Lisa McKnightová pro USA Today.
V Česku by se mohlo zdát, že se Mattel prolamuje do otevřených dveří. V soudcovských talárech u nás sedí o třetinu více žen než mužů. Problémem ale je, že soudí více na soudech nižších stupňů. Například mezi 14 ústavními soudci jsou ženy pouze dvě.
Hračku zákazník může pořídit ve všech odstínech kůže i s různými účesy. Oblečena je v obvyklých černých šatech s krajkovým límcem. Žádné z nich nechybí kladívko a kulaté razítko. V amerických nákupních řetězcích stojí 13 dolarů, v přepočtu přibližně 300 korun.
The verdict is in! With over 200 careers since 1959, this year Barbie takes the stand as a Judge! The Barbie Judge Doll encourages girls to learn more about making decisions to change the world for the better.
— Barbie (@Barbie) October 7, 2019
Shop now: https://t.co/ceim7WxU1E. pic.twitter.com/IQDCp6rZtL
Barbie se objevila už v několika desítkách profesí. Mattel například ve spolupráci s magazínem National Geographic přišel s Barbie astrofyzičkou. Hlavní myšlenkou bylo nabourat genderové stereotypy. Panenka se ale ve vědecké laboratoři neobjevila poprvé: společnost už představila například astroložku, entomoložku nebo polární výzkumnici.
Firma se tím snaží reagovat na fakt, že v některých oborech stále výrazně dominují muži.