Článek
Česká spořitelna od pátku do pondělí obdržela 10 000 žádostí o odklad splátek, ze 60 procent šlo o spotřebitelské úvěry, ze 40 procent o hypotéky a z deseti procent o firemní úvěry.
„Polovinu žádostí jsme schopni vyřídit do 48 hodin, v čemž nám zejména v případě jednodušších žádostí pomáhají i roboti. Ti jich automaticky vyřídili zhruba pětinu,“ řekl mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
„Zaznamenali jsme o odklad velký zájem, první desítky případů jsme již vyřídili,“ řekla mluvčí Moneta Money Bank Zuzana Filipová. Moneta podle ní koncem pondělí přijala 5000 žádostí ze strany fyzických osob o spotřebitelské úvěry, hypotéky a leasingy. Další stovky žádostí přišly od firem, dodala.
Air Bank k dnešku přišlo 600 žádostí o posunutí splátek u půjček nebo hypoték o tři měsíce. „Přibližně třetinu žádostí už máme zpracovanou nebo ji vyřizujeme,“ uvedla mluvčí banky Jana Karasová. Klientům radí, aby žádost o odklad poslali alespoň deset dní před datem splátky. Pokud to nestíhají, mohou si ještě před odesláním žádosti sami datum splátky posunout na pozdější datum. Také klientům připomíná, že splátku u půjčky i hypotéky si mohou sami zdarma snížit v internetovém bankovnictví.
K odkladu splátek se přidávají i další banky. Komerční banka odložila splátky jistin firemních úvěrů až na pět měsíců, což je nyní nejdelší doba na trhu. Firmy mohou volit i kratší variantu tří měsíců. Na stejnou dobu, tedy čtvrt roku, mohou o odklad splátek hypotéky nebo spotřebitelského úvěru žádat i občané. Žádost o odklad splátek je možné podat minimálně po dobu trvání nouzového stavu, dodal mluvčí banky Michal Teubner.
Česká národní banka v pondělí oznámila, že považuje současné možnosti bank odkládat splátky úvěrů v souvislosti s koronavirovou krizí za dostatečné. Bankám sdělila i to, že v případě jiných než retailových klientů by měly postupovat při posuzování individuálně a zejména u větších klientů či úvěrů podrobněji vyhodnocovat dopad aktuální situace na jejich celkovou finanční situaci a schopnost splácení úvěru v budoucnosti.
„Takto jsme to jasně komunikovali vůči bankovnímu sektoru a já pevně věřím, že banky v tento ‚moment pravdy‘ dokážou, že všechna jejich proklientská prohlášení nebyla jen prázdným marketingem,“ uvedl viceguvernér ČNB Tomáš Nidetzký.