Článek
Dvanáctibodový plán na snížení uhlíkové stopy. Britský kvartet Coldplay ukázal, jak bude vypadat jejich turné k desce Music of the Spheres, která vyšla tento pátek. Právě plán, který má docílit snížení uhlíkových emisí vystoupení kapely na polovinu v porovnání s předchozí koncertní šňůrou, vyvolal po pětiletém čekání na oznámení dalšího celosvětového turné největší ohlas.
Kromě toho, že se kapela ústy svého frontmana Chrise Martina zavázala za každou prodanou vstupenku na turné vysadit jeden strom (poslední turné navštívilo 5,4 milionu lidí), se nejzajímavějším prvkem „ekologického“ turné stala technologie na bázi tanečního parketu, který generuje elektřinu z kinetické energie návštěvníků koncertu, píše deník New York Post.
„Čím více se lidé pohybují, tím více pomáhají. Znáte takovéto, jak frontman řekne: Pojďte s námi skákat? Tak tentokrát to budu myslet doslova,“ řekl v rozhovoru pro stanici BBC Martin. „Protože pokud to neuděléte, světla zhasnou,“ dodal zpěvák.
„Celá show bude pokud možno napájena obnovitelnou energií,“ řekl Martin a poznamenal, že nejzajímavější zdroj elektřiny bude pocházet právě od fanoušků. „Dvě části publika se budou pohybovat na kinetické podlaze,“ dodal zpěvák. Technologii vyvinula kapela ve spolupráci s automobilkou BMW, baterie pak bude kromě pohybu návštěvníků koncertu napájena také sluneční energií a recyklovaným kuchyňským olejem z místních restaurací.
Prezentaci podoby nového turné předcházelo před dvěma lety prohlášení, kdy kapela slíbila, že dokud nenajde udržitelnější způsob cestování a koncertování, fanoušci se nového turné nedočkají. Martin toto rozhodnutí oznámil na konci roku 2019 při vydání osmého studiového alba Everyday Life, ke kterému žádné celosvětové turné neproběhlo. Kapela tehdy desku představila pouze na koncertu v Jordánsku a následně na několika jednotlivých vystoupeních v rodné Británii nebo během charitativních akcí ve Spojených státech.
Frontman zároveň uvedl, že očekává kritiku kvůli způsobu cestování kapely. Coldplay totiž větší vzdálenosti mezi koncerty budou nadále podnikat soukromým letadlem. „Snažíme se, jak nejlépe umíme, a rozhodně jsme nedosáhli dokonalosti. Lidé, kteří nám vyčítají takové věci, jako je létání, mají pravdu. Takže proti tomu nemáme žádný argument,“ řekl BBC Martin.
Kapela proto bude létat pouze stroji, které využívají udržitelné letecké palivo, jehož spalováním vzniká méně emisí. Zpěvák ale přiznal, že spolu se svými spoluhráči a manažery stále nepřišli na to, jak omezit dopad některých částí turné na životní prostředí.
„V některých oblastech jsme stále neudělali dost, například otázkou zůstává, jak dostat lidi na místo, aniž byste museli spotřebovávat energii. To je stále opravdu těžké,“ řekl Martin. „Nebo létání, to musíme ještě hodně kompenzovat, protože ani udržitelné letecké palivo zatím není dost dobré. Takže víme, že nás čeká ještě dlouhá cesta,“ uvedl zpěvák. Podle Martina je cílem skupiny na několik dalších let „mírně posunout status quo toho, jak turné fungují“.
Ve čtvrtek oznámené turné začíná v březnu v Kostarice, což je symbolický start, protože Kostarika patří mezi země s největším podílem výroby energie z obnovitelných zdrojů na světě. Podle serveru Business Leader pochází od roku 2019 více než 99 procent energie v zemi z obnovitelných zdrojů, což z Kostariky udělalo první stát na světě, s v podstatě kompletně uhlíkově neutrální produkcí energie.
V roce 2019 Martin řekl, že „by byl zklamaný“, kdyby jejich další turné nebylo uhlíkově neutrální. To už se ale s jistotou nepodaří. Kapela uvedla, že vystoupení budou mít „stále významnou uhlíkovou stopu“, Coldplay se ale zároveň zapojili hned do několika ekologických projektů, na které věnují deset procent výtěžku u turné.
Pro srovnání minulé turné kapele vydělalo podle neoficiálních údajů více než 500 milionů dolarů (téměř 11 miliard korun). „Neoznámili bychom turné, pokud bychom neměli pocit, že jsme v tomto snažení dost daleko, ale rozhodně jsme ještě neskončili,“ uvedla kapela na sociálních sítích.
Kromě už uvedených opatření bude vybavení kapely včetně oblečení nebo různých rekvizit či fanouškovských předmětu vyrobeno z recyklovatelných materiálů nebo například z bambusu, v místech koncertů pak budou fungovat provzdušněné vodovodní kohoutky a také toalety s ekologickým splachováním.
Energeticky šetrnější také bude koncertní osvětlení nebo svítící náramky, nezbytná součást koncertů Coldplay, které budou znovupoužitelné a vyrobeny ze stoprocentně kompostovatelných rostlinných materiálů. Kapela také bude vyzývat své fanoušky, aby na koncerty cestovali ekologickou dopravou, k čemuž jim pomůže speciální aplikace. Za cestu produkující nízké emise uhlíků obdrží návštěvník slevový kód na nákup fanouškovských předmětů nebo občerstvení. Na místě také má být zdarma pitná voda s cílem omezit prodej plastových lahví.
Na „eco-friendly“ turné hudebníci spolupracovali s odborníky na klima z britské univerzity Imperial College London. „Na svém posledním turné měli Coldplay ohromující pět milionů fanoušků. Je to obrovské množství lidí, které mohou Coldplay oslovit se svým environmentálním poselstvím, “ uvedl na webu univerzity doktor Jem Woods z Centra pro environmentální politiku Imperial College London. „Influenceři a další významní lidé, jako jsou právě členové kapely Coldplay, mohou hrát důležitou roli při ukazování cesty a při šíření informací do té části společnosti, ke které je pro klimatické vědce obtížné se dostat,“ myslí si Woods.