Hlavní obsah

Balet Národního divadla hostuje v Barceloně, v Praze začne hrát 8. června

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Balet Národního divadla uvede do 30. května v barcelonském divadle Gran Teatre del Liceu pět vyprodaných představení baletu Labutí jezero.

Článek

Baletní soubor první české scény v tomto divadle vystupuje potřetí, dříve tam hostoval v letech 1967 a 2012. S Labutím jezerem v choreografii Johna Cranka pak zahájí své účinkování před živým publikem také v Praze. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí baletu Kateřina Hanáčková

Gran Teatre del Liceu patří mezi prestižní evropské divadelní scény. Balet Národního divadla v něm předvedl své umění dvakrát – v roce 1967 s balety Kamenný kvítek, Labutí jezero, Marnotratný syn, Svědomí, Šehrezáda, Rapsódie v modrém, Polovecké tance, Slovanské tance č. 9–16 a v roce 2012 s Louskáčkem. Tentokrát se v Barceloně soubor představuje pod vedením uměleckého ředitele Filipa Barankiewicze v pěti představeních Labutího jezera Johna Cranka na hudbu Petra Iljiče Čajkovského.

Po návratu do Prahy uvede Balet ND Labutí jezero v Národním divadle 8., 9., 11. a 12. června ve Státní opeře a čtyřikrát uvede představení Phoenix v Národním divadle. Inscenace s názvem Phoenix měla být první premiérou v současné sezoně, měla se uvádět už od loňského podzimu, premiéru ale oddálil koronavirus. Skládá se z děl trojice choreografů Douglase Leeho, Alejandra Cerruda a Cayetana Sota a vznikla pro soubor ND.

Choreografii španělského choreografa Alejandra Cerruda Dos soles solos (Dvě osamělá slunce) uvedlo ND samostatně ve světové premiéře v březnu on-line. Cerrudo přijel do Prahy na podzim 2020. Jeho dílo vzniklo v konfrontaci s tanečníky na baletních sálech, svou inspiraci formoval podle impulsů, které v danou chvíli v Praze a i v Baletu ND zachytil. V listopadu 2020 svou choreografii dokončil a hotové dílo se zaznamenalo.

Tanečníci cvičili v rouškách, dezinfikovali si ruce, rozdělovali se na malé uzavřené skupinky a docházeli na testy. Všechny soubory Národního divadla během platnosti vládních opatření zkoušely a připravovaly nové inscenace, vytvářely a vysílaly podcasty či jiné on-line formy komunikace s diváky. Závěr současné sezony věnují především reprízám.

Doporučované