Článek
Na přelomu července a srpna se premiér Andrej Babiš pochlubil, že řidičům zpříjemní víkendové cestování. „Jsem rád, že je nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD Radek Mátl akční a po mém telefonátu posunul plánované uzavírky D1 z víkendu na neděli v noci a příští týden,“ stojí na facebookovém účtu premiéra.
Jsem rád, že je nový ředitel Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD Radek Mátl akční a po mém telefonátu posunul plánované...
Zveřejnil(a) Andrej Babiš dne Sobota 27. července 2019
Konečný účet spočítá Eurovia, která má rekonstrukci dálnice na starosti, až v průběhu října. „Podle prvních odhadů se bude jednat o částky ve vyšších jednotkách milionů korun,“ uvedla mluvčí společnosti Iveta Štočková.
Otázkou zůstává, jaké náklady jí ŘSD následně uzná, upozorňuje soudní znalec v oboru dopravních staveb Petr Drbohlav. „Neviděl bych to tak dramaticky,“ řekl Seznamu Drbohlav. „Někdy stavba formálně začne, ale na místě stojí pouze jeden bagr a blokuje jízdní pruh. Lidé jsou potom naštvaní,“ dodal. Odložení stavby na dobu mimo dopravní špičku podle něj obecně dává smysl.
Někdejší ředitelka kontroly kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová ale upozorňuje na vážné problémy, které telefonát premiéra způsobil.
„Oni (Eurovia) mají ve smluvních podmínkách zakotveno, že když investor (ŘSD) nařídí změnu, tak mají právo uplatňovat škodu, kterou si vyčíslí podle nákladů,“ řekla Pošvářová Seznamu. „Tím se vypustí džin z lahve. V tu chvíli je ruka Páně otevřená a mohou si naúčtovat obrovské sumy. Jestli si napočítají speciální techniku, která je jediná v republice, jestli si napočítají převoz té techniky, který je náročný… Na to všechno mají právo,“ vysvětluje Pošvářová.
Mimoděk jí dal za pravdu i sám Babiš. „Společnost Eurovia jako zhotovitel obou staveb zveřejnila, že to bude několik milionů korun. Fantastické! Místo aby byla solidární k řidičům, mluví jen o svých nákladech,“ postěžoval si premiér. „Pro zajímavost, náš stát se s Eurovií soudí o skoro čtyři miliardy korun, mimo jiné i kvůli odpadkové dálnici D47, po které se v důsledku její ‚super‘ práce nedá normálně jezdit, a kvůli D8, kde si fakturují nějaké údajné škody,“ stojí na Babišově facebookovém účtu. Babiš upřesnil, že se o odložení stavby radil s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem. Mluvčí ŘSD navíc prohlásil, že šlo také o záměr ředitelství.
Podle expertky Pošvářové je obrovským problémem samotné zdržení stavby. „Navýšením nákladů to nekončí,“ říká Pošvářová. „Navíc mají právo na prodloužení doby výstavby. Uplatní to, že techniku, kterou na místě měli, seženou nejdřív třeba v září. Tím se jim o dva měsíce posune termín, dojde ke skluzu. Od té chvíle investor tahá za kratší konec provazu,“ varuje expertka na dopravní stavby.
„Uvidíte, že za rok budeme řešit zpoždění na stavbě,“ varuje expertka. „Eurovia bude říkat: ‚Vy jste to způsobili, my jsme měli harmonogram. My jsme byli na den přesně nachystaní, a vy jste to zmařili‘.“