Hlavní obsah

Babišovy účtenky nemusí být na papíru. Už to dorazilo na ministerstvo

Dokázali přijít s řešením elektronické evidence bez tištěných účtenek a získali díky tomu velkou podporu mezi drobnými podnikateli. Teď výrobci těchto systémů jednají s úředníky, zda takové řešení posvětí. A tvrdí, že se v podstatě domluvili.

Článek

Je s nimi spousta problémů: Často se kazí, nejdou snadno připojit k libovolnému zařízení, musí se neustále dokupovat papír. V rámci maximálního zjednodušení elektronické evidence tržeb se proto hned několik firem rozhodlo vynechat tiskárny a účtenky řešit elektronickou cestou, kterou zákon nezakazuje.

Jenomže podobná řešení se úplně nepozdávají úředníkům. Problém vidí zejména v případě, kdy si zákazník bude přát papírovou účtenku. Většina bezpapírových pokladních systémů vsázela na to, že v takovém případě se účtenka vypíše ručně. A právě to se nelíbí úředníkům, kteří se bojí, že bude u dlouhých kontrolních kódů docházat často k chybám.

Na schůzce na Ministerstvu financí se zástupci firem nabízející řešení chtěli s úředníky domluvit na jasném stanovisku. To zatím nepadlo.

„Resort financí závěry schůzky teprve vyhodnocuje. V současné době mohu říct, že co se týče eShopů, tak evidence může probíhat bez papírových účtenek, ale jak by to mělo probíhat v kamenných prodejnách, se teprve radíme a jednoznačné stanovisko dáme v nejbližších dnech,“ říká Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení Ministerstva financí.

Podnikatel Jiří Ibl, který stojí za projektem Malá pokladna a schůzky se účastnil, je ale přesvědčený, že schůzka dopadla pozitivně. „Dohodli jsme se na podobě toho, jak by se to mělo dělat. Myslím si, že jsou tomu řešení otevření,“ říká Ibl. Podle něj jde o to, aby celý systém doladili natolik, aby mu úředníci dali doporučení.

V opačném případě by to představovalo praktický konec pro tyto pokladní systémy, protože počítají s tím, že zákazníci nebudou chtít zbytečně riskovat další problémy s elektronickou evidencí tržeb.

Příkladem takového systému je například Teeta. Ta za měsíční poplatek stokoruny nabízí řešení, které pracuje s elektronickou účtenkou, jíž lze poslat e-mailem. V případě, že zákazník bude chtít papírovou účtenku, počítá s variantou, že půjde vypsat ručně na předtištěný formulář, případně vytisknout, pokud podnikatel má na čem.

Malá pokladna Jiřího Ibla zase přišla s myšlenkou takzvaných kasabločků. Jde o předtištěné odtrhávající lístečky, které na první pohled připomínají papírky s číslem, na něž jsou lidé zvyklí ze šaten. Jen s tím rozdílem, že na kasabločku si lidé odnesou kromě svého čísla i internetovou adresu, na které najdou elektronickou účtenku.

Doporučované