Hlavní obsah

Babiš zezelenal. Před zraky Evropy chce propagovat elektroauta

Foto: vláda.cz

Andrej Babiš se k zelené revoluci staví rezervovaně.

Zelená „revoluce“ na evropských silnicích bude zřejmě jedním z klíčových témat českého předsednictví Evropské unii v příštím roce.

Článek

Premiér Andrej Babiš (ANO) opakovaně vystupuje proti ambiciózním unijním plánům s přechodem na elektroauta.

Jeho vláda se ale při přípravách na české předsednictví EU přece jen na evropskou zelenou vlnu naladila. Během prestižní půlroční akce v čele Unie bude vozy na elektrický pohon přímo propagovat.

Úřad vlády vypsal výběrové řízení na sponzora vozového parku předsednictví EU. Hledá v něm dodavatele 55 osobních vozů a všechny mají být s elektrickým pohonem. Vítěz zakázky dostane jedinečnou příležitost předvést své vozy při VIP akcích za pozornosti světových médií.

Česko se předsednictví EU ujme na půl roku v červenci 2022.

Zájem o sponzoring Česka v čele Evropy už podle zjištění Seznam Zpráv projevila Škoda Auto. Firma ale v žádostech o vyjádření opakovaně odpovídá, že se k probíhajícím jednáním nevyjadřuje.

Vláda nyní poptává konkrétně osobní silniční vozidla kategorie M1 s elektrickým pohonem minimálně vyšší střední třídy. Označení M1 znamená, že má jít o auta s méně než osmi místy k sezení.

„Předmětem této nadlimitní veřejné zakázky je časově omezené (od 1. 05. 2022 do 31. 12. 2022) pořízení a zajištění dostatečného počtu konkrétně specifikovaných dopravních prostředků (osobních vozidel), které bude zadavatel dočasně využívat pro přepravu delegací a účastníků vrcholných akcí, konaných v rámci předsednictví ČR v Radě EU,“ stojí v zadávací dokumentaci, kterou Seznam Zprávy pročetly.

Půjde o skutečně prestižní akce – minimálně jednou se v Praze sejdou premiéři a premiérky všech členských zemích EU a mluví se třeba i o summitu EU–USA v Praze, při němž by do české metropole zavítal americký prezident Joe Biden.

Kromě toho se tu v druhém pololetí odehraje více než desítka tzv. ministeriád, kdy se scházejí ministři dle svých odborných oblastí – tedy například financí či zahraničí.

Uhlíková stopa předsednictví

Vláda se plánovaným zapojením elektroaut hlásí k evropským trendům.

„Rozhodnutí soutěžit pouze vozy s elektrickým pohonem bylo učiněno na základě sdílených zkušeností ostatních předsednických států, které elektrické vozy rovněž využívaly, a také na základě přesvědčení, že je vhodné následovat současné evropské trendy a snažit se o minimalizaci uhlíkové stopy českého předsednictví,“ napsala Seznam Zprávám Alžběta Kuchařová z kabinetu státní tajemnice pro evropské záležitosti Mileny Hrdinkové.

Kuchařová dodala, že vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení Úřad vlády další informace k této záležitosti poskytovat nebude.

Je to přitom premiér Andrej Babiš, kdo se ve svých vyjádřeních staví rezervovaně k „zelené“ revoluci na evropských silnicích. V červenci představila Evropská komise plán, podle kterého by se v roce 2035 měla přestat prodávat auta produkující emise oxidu uhličitého – tedy benzinová i naftová.

„Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií,“ řekl k tomu v létě premiér.

V kampani před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019 byl ještě tvrdší, tehdy v Hospodářských novinách řekl, že Česko ochrání před „nesmyslnými plány na výrobu elektromobilů“.

Až do zahraničí

Podle zadávací dokumentace budou elektroauta převažovat mezi osobními vozy pro české předsednictví. Benzinová či naftová mají být pouze auta s nejvyšším zabezpečením, odolná proti palbě z ručních zbraní, či dokonce před útokem granátem. Má jít zřejmě o vozy pro nejvyšší politické představitele, kteří jsou chráněnými osobami.

Dále má v budoucnu vláda poptávat mikrobusy s hybridním a zážehovým pohonem a luxusní zájezdové autobusy.

„Zadavatel poskytne vybranému dodavateli protiplnění v naturální (nepeněžité) podobě, a to ve formě reklamního a marketingového potenciálu všech akcí pořádaných v rámci předsednictví ČR v Radě EU v roce 2022,“ popisuje Úřad vlády v dokumentaci.

Má jít například o uvedení loga na oficiálních stránkách českého předsednictví v sekci partnerů či možnost využít oficiálního loga českého předsednictví v reklamních materiálech dodavatele aut.

„Zájem zahraničních i domácích médií o předsednictví ČR v Radě EU a jeho mediální pokrytí nepřímo implikují zvýšení vizibility značky dodavatele prostřednictvím přítomnosti jeho vozů na předsednických akcích. Vozy dodavatele tak budou viditelné v mediálním prostoru nejen v ČR, ale i v zahraničí,“ píší zadavatelé zakázky.

Němci proti sponzorům

Předsednictví EU, v němž se střídají členské země, je skutečně mimořádná „marketingová“ příležitost.

V EU je ale debata o komerčním sponzoringu citlivá. Například Chorvaté si v roce 2020 za partnera vybrali síť polostátní ropné společnosti INA, což budilo napříč kontinenty rozpaky vzhledem k ožehavosti energetických a zelených témat v EU.

Analogicky může být vnímaný i sponzoring ze strany automobilky v časech, kdy EU bude řešit plánovaný přechod na elektromobily.

Celoevropskou aféru způsobilo také partnerství rumunské vlády a jejího předsednictví EU s výrobci limonád Coca-Cola. Neziskové organizace toto spojení kritizovaly jak kvůli dopadům na zdraví, tak i kvůli možným skrytým zájmům korporací. Například Německo si při svém předsednictví v roce 2020 kvůli své nezávislosti byznysové sponzory zcela zatrhlo.

„Myslím si, že je velmi správné, když se do pozitivní prezentace České republiky během českého předsednictví zapojí i úspěšné české firmy, samozřejmě vše v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek,“ uvedl už dříve pro Seznam Zprávy Babiš k otázce sponzoringu předsednictví.

Už dříve také Seznam Zprávám nepřímo zájem o sponzoring českého předsednictví EU v roce 2022 potvrdila společnost Škoda Auto. Ta je také spolu se společností Speed Lease uvedena mezi firmami, které se podílely na předběžných tržních konzultacích.

Škodovky coby asi nejznámější značka s českým rodokmenem ostatně vozily evropské státníky i během prvního českého předsednictví v roce 2009. Tehdejší kabinet premiéra Mirka Topolánka se podle dobové tiskové zprávy dohodl se Škodou Auto a jejím mateřským Volkswagenem na zápůjčce vozového parku za symbolickou jednu korunu. Ve flotile převládaly reprezentativní Škody Superb pro zahraniční VIP a minibusy Volkswagen. Vláda se tehdy chlubila, že díky tomuto „dealu“ ušetřila miliony korun.

Doporučované