Článek
Zaměstnanci, kteří si vyzvedli tento měsíc papírové stravenky od společnosti Sodexo, kromě nich našli v obálce i kupón s desetiprocentní slevou na nákup spodního prádla u společnosti Astratex.
Různé kupony se objevují v balíčku papírových poukázek na jídlo bezmála každý měsíc. Poukaz, z kterého se usmívá modelka Iva Kubelková v bílé krajkové podprsence, je pikantní v tom, že díky byznysu stravenkových firem chce profitovat společnost ze stáje svěřenských fondů Andreje Babiše.
Premiér a především jeho pravá ruka, vicepremiérka Alena Schillerová, přitom vyhlásili boj se stravenkovými firmami a prosazují stravenkový paušál, který by zaměstnanci dostávali přímo na účet.
Stravenky pro další milion zaměstnanců. Jednoduše, bez poplatků a zbytečné administrativy. A bez stamilionového odlivu zisků zahraničním vlastníkům stravenkových společností. #stravenkovarevoluce pic.twitter.com/OOh3GBIb9O
— Alena Schillerová (@alenaschillerov) January 31, 2020
Internetový obchod se spodním prádlem Astratex v dubnu 2018 koupila investiční společnost Hartenberg Capital, která spadá pod holding Synbiol ze svěřenského fondu českého premiéra. A kupón se slevou v obálce se stravenkami je inzertní prostor, za který firmy platí.
„Jedná se o standardní inzertní spolupráci s námi. Tento reklamní formát je velmi efektivní a inzerenti ho rádi využívají,“ popisuje mluvčí společnosti Sodexo Tereza Knířová.
Na webové stránce pak stravenková společnost vyzdvihuje i výhody této formy reklamy. Lze takto oslovit až 250 tisíc zaměstnanců, u kterých je zaručené, že si obálku vyzvednou. Přitom cena za jeden kupón se může pohybovat už od 50 haléřů.
Podle Jozefa Janova, šéfa fondu Hartenberg, jde o zcela marginální věc, kterou si rozhoduje samotná firma, bez toho, aby své kroky ladila s majitelem.
„Podobných akcí dělají stovky,“ dodává Janov.
Podobně reagoval i marketingový ředitel Astratexu Karol Guláš. „Sodexo využíváme jako jednu z mnohých marketingových aktivit už delší dobu,“ uvedl Guláš.
Barevné poukázky, za které se platí
Na jedné straně tak firma, která spadá do svěřenských fondů Andreje Babiše, neváhá využít lukrativní a účinný reklamní prostor, na druhé straně pak samotný premiér proti samotným stravenkám bojuje.
Například v srpnu loňského roku se na facebookovém profilu Andreje Babiše objevilo toto zamyšlení: „Jo, je to super pocit dostat k výplatě ještě každý měsíc barevné poukázky. Ale člověk si u toho neuvědomuje, že vlastně dostává o trochu míň, než by mohl. Jeho zaměstnavatel totiž musí platit provizi stravenkovým firmám. A tak naše ministryně financí položila jednoduchou otázku: PROČ?“
Věděli jste, že každá 100korunová stravenka stojí vás a vašeho zaměstnavatele dohromady 102 korun? Kvůli provizím pro stravenkáře. Zaměstnavatele od stravenek odrazuje i zbytečné papírování. Se stravenkovým paušálem se ale obojímu vyhnou. pic.twitter.com/2ylQDkaQI1
— Alena Schillerová (@alenaschillerov) January 31, 2020
A v půlce ledna se vláda Andreje Babiše shodla, že sice stravenky zůstanou, ale zaměstnavatelé si budou moci vybrat. Druhou možností pak bude do budoucna takzvaný stravenkový paušál, který by měl fungovat na podobném principu, jen se obejde bez stravenek. Tedy zaměstnavatelé budou mít daňově zvýhodněné, pokud budou přispívat pracovníkům na obědy.
V daleko známějším Agrofertu, který také patří do premiérova svěřenského fondu, ke stravenkám přistupují opatrněji.
„Nezlobte se, jsme soukromá společnost a je to ryze naše věc. Pro vyloučení pochybností můžeme uvést, že v naprosté většině našich dceřiných společností nabízíme zaměstnancům závodní stravování bez stravenek,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka a zdůraznil, že Astratex není součástí tohoto konglomerátu firem.