Článek
„Když nám umělecký šéf Opery Národního divadla nabídl ke zpracování operetu Orfeus v podsvětí, tak jsem si řekl, co s tím proboha mám dělat,“ přiznává počáteční úlek scénograf a režisér Šimon Caban, který společně se svým bratrem Michalem tvoří známou autorskou dvojici zvanou Cabani.
Nakonec se ale chytili toho, že příběh Orfea a Eurydiky, zasazený na božský Olymp, byl už v době vzniku operety parodií na tehdejší vládnoucí elity. Z toho vznikl nápad udělat tentokrát z operety parodii na Evropskou unii.
„Máme tam předsedu Evropského parlamentu, našeho prezidenta nebo bývalého ministra financí Andreje Babiše,“ říká Šimon Caban. „Jeho jméno tam zpívá mnohohlavý sbor."
Jak se na takovou aktualizaci operety dívá samotné Národní divadlo? A nevezou se Cabani jen na laciné vlně protievropského populismu? I na to Šimon Caban odpovídá v rozhovoru.
Ženy v pytlích a muž s motorovou pilou
Dalším tématem byly každoroční zahajovací ceremoniály na filmovém festivalu v Karlových Varech, které bratři Cabanové připravili letos už podvaadvacáté. Proč letos zavěsili jedenadvacet mladých žen do igelitových pytlů, nechali pod nimi procházet řezníka s motorovou pilou a sekáčkem na maso a celou scénu zakončili proléváním krve?
Na záznam rozhovoru se podívejte ve videu umístěném nahoře v tomto textu.