Článek
Premiér Andrej Babiš (ANO) nechce v čase koronavirové epidemie nijak omezovat veřejnou dopravu. Spíše prý plánuje její posílení dalšími spoji, aby v hromadných dopravních prostředcích lidé neseděli těsně vedle sebe.
„Dostáváme nabídky, ale zatím to pouze mapujeme. Myslím si ale, že perspektivně k tomu určitě přistoupíme,“ uvedl Babiš k možnému navýšení kapacit po nedělním jednání vlády.
Realita je ale úplně jiná.
Vlaky i autobusy po uzavření škol a omezení řady podnikatelských aktivit jezdí vesměs poloprázdné, nikde žádná vysoká koncentrace lidí není. Regionální představitelé tudíž spíše uvažují o přechodu na prázdninový provoz s delšími intervaly. Mnohde už k tomu přistoupili.
K posilování spojů v tuto chvíli místní politici nevidí žádné důvody.
Teď to určitě není nutné
„Nápad pana premiéra by byl jistě dobrý, kdyby ale lidé využívali veřejnou dopravu tak jako před koronavirem, což tak ale určitě není,“ říká hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek (KDU-ČSL). Situace je v kraji prý taková, že autobusy jsou teď „víc než poloprázdné“.
„Jde o to, že mnozí lidé buď nemohou pracovat vůbec, nebo dělají z domova, nejezdí také studenti. Navíc řada lidí ze strachu z nákazy začala dávat přednost osobním vozům,“ vysvětluje Čunek pro Seznam Zprávy.
Kraj proto přechází od středy na prázdninový režim s delšími intervaly mezi jednotlivými spoji. „Musíme se tomu aktuálnímu trendu nějak přizpůsobit,“ poznamenal Čunek.
V prázdninovém režimu už funguje doprava třeba v Libereckém kraji. „Přidávání spojů určitě nutné není, když teď jezdí tak deset procent cestujících oproti normálnímu stavu. Kdyby bylo třeba autobusy posílit, tak to budeme vědět přímo od dopravců a budeme na to promptně reagovat, ale žádná taková situace nenastala,“ reagoval liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Na prázdninový provoz kvůli nižšímu vytížení vozů už přešla třeba také veřejná doprava ve Středočeském kraji. Stejné opatření už chystají i Jihočeši.
Dramatický pokles i v Praze
Pokles cestujících si už přesně změřil Dopravní podnik hlavního města Prahy. Jak uvádí generální ředitel Petr Witowski, minulý pátek (13. března) pražské metro využilo o 58 procent méně lidí než o týden dříve. V neděli prý zaznamenali mezitýdenní pokles 35 procent. „Ten propad je poměrně dramatický,“ komentuje to Witowski pro Seznam Zprávy.
Provoz metra, jako páteřní dopravní sítě v hlavním městě, navzdory tomu zůstane zachován v současné podobě. Změnit by se neměl ani tramvajový provoz, kromě dvou linek.
U autobusové dopravy přešla Praha na poloprázdninový provoz, což znamená pokles počtu spojů o zhruba 10 procent. Žádné další omezení Praha nechystá, nicméně podle generálního ředitele v tuto chvíli dopravní podnik nevidí ani důvod pro posilování linek.
Ve stejném duchu se vyjádřil i pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Samozřejmě se budeme řídit nařízením vlády a krizového štábu, ale v tuto chvíli je situace taková, že cestujících výrazně ubylo,“ reagoval.
Město teď směřuje hlavně k daleko důkladnějšímu čištění vozů.
„Vozy maximálně pečlivě dezinfikujeme a zdůrazňujeme odpovědnost cestujících za dodržování hygienických doporučení,“ uvedl Scheinherr.
Praha chce také od dnešní půlnoci povinně vyžadovat, aby do MHD lidé nastupovali jen se zakrytými ústy.
Situaci v dopravě v souvislosti s epidemií se věnuje i dnešní jednání vlády. Cílem je například najít takový model, aby řidiči nepřicházeli do styku s cestujícími. Řada dopravních podniků postupně zavádí zákaz nastupování předními dveřmi.