Článek
Vypovězení smlouvy stavební firmy Geosanu bude mít zřejmě dohru u soudu, alespoň to očekává ministr dopravy Dan Ťok. Ten to uvedl během dnešní interpelace ve Sněmovně.
„Geosan nám dal bankovní garanci, tu jim samozřejmě stáhneme celou. Budeme vymáhat všechna penále. Obávám se ale, že to bude řešeno soudní cestou, konečně jako ve většině stavebních zakázek," uvedl Ťok, aniž by řekl, o jakou částku jde. Dodal, že kvůli vypovězení smlouvy ze strany ministerstva má Geosan výhodnější pozici.
Ťok také uvedl, že ministerstvo v tuto chvíli hledá možnost, jak pokračovat ve stavbě na D1, ne soutěží, ale cestou přímého zadání. Stanovisko k tomuto postupu bude mít začátkem ledna. „Dneska odhadovat zpoždění nechci, ale je nutné říct, že už v tuto chvíli je jasné, že stavba mělo být dneska jinde,“ uvedl Ťok.
Již dopoledne se premiér Andrej Babiš za svého ministra postavil. „To není o ministrovi, to je o ŘSD. Já předpokládám, že on (Ťok) bude požadovat vysvětlení od ŘSD a že z toho vyvodí nějaké opatření. Říkat, že jsme nečekali, že bude sněžit, je nesmysl,“ řekl Babiš. Podle něj je také třeba změnit zákon o zadávání veřejných zakázek, aby nezohledňoval pouze nabídnutou cenu. ŘSD uznalo svou zodpovědnost za údržbu, podle mluvčího Jana Rýdla však silničáři reagovali včas.
Ťok v úterý řekl, že na rekonstruovaném úseku D1 na Vysočině měla dodavatelská firma problém s plněním termínů, ŘSD se s ní proto dohodlo na prodloužení termínu pro dokončení prací. „Měli to prodlouženo do 16. prosince, doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel,“ prohlásil tehdy ministr.
Podívejte se, jak Ťok reagoval na kritiku na půdě Sněmovny:
Babiš řekl, že ŘSD mělo situaci na problematickém úseku řešit dřív, když vědělo, že dodavatelská firma nestíhá práci. Očekává proto, že ředitelství prostřednictvím ministra dopravy vládě vysvětlí, proč postupovalo, jak postupovalo.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uznal, že ŘSD je zodpovědné za udržování dálniční sítě v provozuschopném stavu, včetně zimní údržby, podle něj ovšem silničáři udělali vše, co bylo v jejich silách. „Jak ukazují výkazy, vyjížděli jsme s posypem a s technikou včas nebo dokonce s předstihem,“ uvedl s tím, že záznamy ŘSD ukazují na nezodpovědné chování řidičů. K výzvě premiéra na opatření vůči ŘSD Rýdl pouze uvedl, že je to na rozhodnutí Ministerstva dopravy.
Premiér také kritizoval zákon o veřejných zakázkách, který stanovuje jako jediné kritérium pro vyhodnocení nabídnutou cenu. „Máme problém v tom, že se soutěží na cenu, že se neberou v potaz nějaké reference, jestli ty firmy něco postavily. Bude potřeba to změnit,“ řekl. Hodnocení stavebních zakázek na základě více kritérií začalo tento měsíc testovat Slovensko.
Při řešení situace na D1, kde v rekonstruovaném úseku kvůli sněžení vznikly dlouhé kolony, budou podle Babiše spolupracovat ministerstva vnitra a dopravy. „Já jsem včera (ve středu) mluvil s panem (ministrem vnitra Janem) Hamáčkem (ČSSD), že se domluvili s ministrem dopravy Ťokem, že bude na kritickém úseku přítomna policie, že budou připraveni, kdyby vznikla znovu nějaká situace, to řešit,“ uvedl Babiš.