Článek
Čerstvý průzkum společnosti Kantar přišel s obrázkem Česka, který byl ještě nedávno nemyslitelný. Dosavadní vládce české politiky, premiér Andrej Babiš se svým hnutím ANO, by teď podle něj skončil ve volbách až třetí – za Piráty se Starosty a konzervativní koalicí SPOLU v čele s ODS.
V takové defenzivě zatím Babiš za celé své politické tažení nebyl. Do finálových měsíců předvolební kampaně, v níž mu jde o politické přežití, český premiér navíc vbíhá podle zjištění Seznam Zpráv bez svého klíčového poradce, Čechoameričana Alexandra Brauna.
Ten působí na manažerské pozici v prestižní washingtonské PR agentuře SKDK, která stála za vítěznou prezidentskou kampaní Joe Bidena. Kolem Brauna je mnoho tajností – on sám si v rámci profesních zvyklostí pro české voliče pěstuje neviditelnost, ale komunikovat o svém superporadci odmítá i premiér Babiš.
Braunův vliv na zdejší politiku přes volební kampaně je však každopádně již řadu let nemalý.
Navíc nejde o jedinou změnu v dosud vítězném týmu českého premiéra. Další expertka na kampaně, Anna Shavit, která s Babišem spolupracovala na volbách v letech 2013 i 2017, dokonce přestoupila ke konkurenci – pracuje pro lidovce v rámci koalice SPOLU.
Transparentní volební účet hnutí ANO je momentálně maximálně nepřehledný. Podobně jako v prezidentské kampani v roce 2018 účet obhajujícího prezidenta Miloše Zemana zahltili i bankovní linku Babišova hnutí jeho odpůrci s haléřovými příspěvky. Výsledkem je chaos.
Žádná platba směrem k poradci Braunovi na něm ale dosud zaznamenaná není. To ostatně sám potvrdil Seznam Zprávám. „Není a neplánuji to nějak měnit,“ napsal Braun Seznam Zprávám. Na další dotazy – například o případných důvodech této situace – už neodpověděl.
Braunovou specialitou jsou precizní předvolební průzkumy. Právě ty v minulých volbách zpracovával i pro hnutí ANO. Podle transparentního účtu hnutí si tyto průzkumy ANO letos v dubnu objednalo od české agentury SC a C, a to v hodnotě necelého půl milionu korun.
Premiérovo mlčení
Prokazatelně Braun ještě spolupracoval na kampani pro loňské krajské volby, za které na účet Amita Consulting odešlo v období od června do listopadu necelého půl milionu korun. Amita Consulting sídlí na adrese v USA, kterou český obchodní rejstřík přisuzuje právě Braunovi.
Premiér Babiš, Úřad vlády ani hnutí ANO na opakované dotazy Seznam Zpráv, které se týkají spolupráce s Alexandrem Braunem, neodpověděli.
Politické strany mají dle české legislativy povinnost informovat o výdajích na předvolební kampaně: provozovat transparentní účet se všemi výdaji, dodržet finanční limit 90 milionů korun a ex post odevzdat zprávu o volebním účetnictví.
Bez nadsázky lze říct, že Braun měl zásadní podíl na politickém růstu Andreje Babiše. Radil mu od samého začátku jeho politické kariéry. Je mozkem první superúspěšné kampaně z roku 2013: „Nejsme politici – makáme“, která českému miliardáři pomohla akcelerovat politickou kariéru z nuly až na vládní post.
Napoprvé to stačilo na funkci ministra financí, o čtyři roky později už Babiš i za podpory svého vítězného marketingového týmu vešel přímo do Strakovy akademie.
Po celou dobu je ale míra spolupráce Babiše s Braunem tak trochu tajemstvím. Obzvlášť to vynikne v kontrastu s až „vykřičeným“ spojenectvím Babiše s odborníkem na sociální sítě Markem Prchalem. Ten se díky pečlivě pěstované image režírované stranickým marketingem stal takřka synonymem pro zákulisní rádce.
Čechoameričan Braun je bezesporu těžší váhou – je například držitelem prestižní americké PR ceny Pollie pro nejlepšího mezinárodního konzultanta roku 2014. Ale na rozdíl třeba právě od Prchala si svou anonymitu pečlivě hlídá, což bývá u top poradců ve světě zvykem. Braun například dlouhodobě odmítá rozhovory českým médiím – výjimkou je pár interview týkajících se politické situace v USA.
Hlavně negativně
Z pohledu českých kampaní je Braun „rozdílovým hráčem“ zejména díky americkému know-how politických průzkumů veřejného mínění. Rolí poradců, jako je on, je – ve zkratce – průzkumy ušít na míru situaci v zemi. A také je správně „přečíst“, tedy pochopit nálady a potřeby lidí v daném čase a vygenerovat z nich vítězná hesla pro kampaň politické strany.
Citlivým tématem je plat těchto špičkových mezinárodních konzultantů, a to zejména v situaci, kdy je – jako v Česku – kampaň finančně zastropovaná.
Braun, původně politolog, v Česku díky svým zdejším kořenům působil i před Babišem. Stál za kampaní ČSSD v roce 2006, kdy se Lidovému domu podařilo díky sloganu „ODSouzeni k reformě“ přetavit volby ve všelidové hlasování o chystaných reformách pravice.
Tehdy taky Češi prostřednictvím billboardů s emotivními fotografiemi sociálně zranitelných lidí poprvé „ochutnali“ otevřeně negativní kampaň praktikovanou hlavně v USA. A měla úspěch, přispěla k historicky nejvyššímu volebnímu zisku sociálních demokratů.
ČSSD si Brauna v té době najímala coby viceprezidenta slavné americké agentury PSB a podle informací z tehdejší smlouvy agentuře platila 30 tisíc dolarů měsíčně.
Babiš si podle dostupných informací Braunovy služby platil zvlášť. Jak bylo řečeno výše, Braun působí v prestižní agentuře SKDK, ta se však na žádných Babišových účtech neobjevuje.
Cesty do USA
Kooperace Brauna a Babiše je podle všeho těsnější, než bylo volební poradenství pro ČSSD. Když byl Babiš ministr financí, pomohl mu jeho volební stratég zorganizovat „představovací“ cestu do USA. V roce 2015 se tak Babiš potkal za oceánem například s miliardářem Michaelem Bloombergem či bývalou americkou ministryní zahraničí s českými kořeny Madeleine Albrightovou.
Braun byl také u Babišovy cesty do Bílého domu za americkým prezidentem Donaldem Trumpem v roce 2019. „Alexander Braun ve Washingtonu žije, pracuje, zná to tam. A protože už s ním dlouho spolupracuji, zajímaly mě jeho názory před cestou i během ní,“ napsal tehdy autorce tohoto textu Babiš. Zdůraznil, že Braun se okolo delegace pohyboval bezplatně. Ale ani tehdy Babiš nevysvětlil, na jaké formální bázi jeho spolupráce s Braunem funguje.
Podle transparentního účtu ANO Babišovi dál v týmu zůstal marketingový specialista Petr Topinka. Bývalý šéf reklamní agentury MARK BBDO má být autorem původního motta „Ano, bude líp“. Jeho Calmia Planet už inkasovala od hnutí ANO v této kampani 870 tisíc korun. „Génius“ sociálních sítí Marek Prchal už také obdržel řádově desetitisícovou odměnu, podobně jako PR Laboratory, za níž stojí lobbista Marek Hanč.
Preference hnutí ANO setrvale klesají. Podívejte se na volební model Seznam Zpráv.