Článek
Takových okamžiků jako včera u Nového Strašecí na Rakovnicku si premiér Andrej Babiš dosud příliš neužil.
„Řidičům se urychlí cestování a okolním obcím se uleví od dopravy,“ opakovali novináři několika médií okřídlenou větu, když s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem přestřihli pásku k novému desetikilometrovému úseku dálnice D6, která by měla výhledově spojit Prahu a Karlovy Vary.
Bilance se Andreji Babišovi zlepší v příštím volebním roce, kdy si bude moci vybrat z celkem osmi podobných slavností.
Investicím a v první řadě investicím do dálnic patří čelná místa v programech hnutí ANO i všech tří vlád, kterých se účastní. Po sedmi letech se úsilí ministrů z ANO zhmotnilo v několika úsecích o délce do pěti kilometrů, případně „nová dálnice“ vznikla rekonstrukcí silnice první třídy.
Sám Babiš nepovažoval za nutné se na otevírání bezvýznamných úseků dostavit, kvůli konfliktům s aktivisty se loni vyhnul i zprovoznění jediného většího úseku D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Účast při otevření deseti kilometrů dálnice D6, která zrychlí cestu z Prahy do Karlových Varů, je proto první vlaštovkou, nebude ovšem poslední.
Před ukončením jsou téměř desetileté útrapy šoférů na D1, jejíž modernizace se s jedinou výjimkou mostu Šmejkalka u Chocerad završí v polovině října 2021, tedy pár dnů před parlamentními volbami. Přestřihnout pásky bude možné na čtyřech místech včetně úseků u Mirošovic a Ostrovačic v blízkosti obou největších měst Česka. Podle harmonogramu Ředitelství silnic a dálnic se už v srpnu dokončí další část D6 poblíž Lubence, v říjnu ještě obchvat Panenského Týnce na D7 mezi Prahou a Louny.
Za největší trumfy by bylo možné považovat dvacetikilometrové úseky dvou východočeských dálnic. Vedle části D11, která míří od Hradce Králové do Polska, splatí vláda část největšího dluhu, který má k automobilistům, a otevře první úsek D35, druhého spojení z Čech na Moravu. Oficiálním termínem je v obou případech až prosinec, posunout zprovoznění o dva měsíce však nemusí být problém.
Kde se budou stříhat pásky před volbami 2021
Srpen
Modernizace D1, Mirošovice-Hvězdonice
Zhotovitel: Eurovia
D6, obchvat Lubence
Zhotovitel: Swietelsky-Strabag
Září
Modernizace D1, Koberovice-Humpolec
Zhotovitel: Eurovia
Říjen
Modernizace D1, Devět křížů - Ostrovačice
Zhotovitel: Metrostav
Modernizace D1, Velký Beranov - Měřín
Zhotovitel: Strabag-Metrostav-Eurovia
D7, obchvat Panenského Týnce
Zhotovitel: VHS-Doprastav
D11, Smiřice-Jaroměř
Zhotovitel: Eurovia
Prosinec (?)
D11, Hradec Králové - Smiřice
Zhotovitel: Porr
D35, Opatovice-Časy-Ostrov
Zhotovitel: Strabag-M Silnice-SMP, Eurovia-Metrostav-Swietelsky
Na druhé straně už dříve padla naděje, že se do voleb stihne dálniční obchvat Českých Budějovic. Koronavirová krize posunula termín obchvatu Frýdku-Místku, původně ohlášený na přelom let 2021 a 2022. Už na jaře upozornili stavitelé, že se většina ukrajinských dělníků vrátila domů a náhradu není možné najít. Výčet potvrzuje, že dopravní angažmá ANO dokončení páteřní sítě dálnic nezrychlilo.
Nedaří se ani další plán Babišových spolupracovníků.
„Krizí se musíme proinvestovat,“ vysvětlila ministryně financí Alena Schillerová Radiožurnálu koncem června, proč potřebuje rekordní rozpočtový schodek. Prozatím však investice do velkých inženýrských staveb včetně dálnic poklesly.
Vládám s účastí ANO se nikdy nepodařilo rozjet investice jako lidem premiéra Mirka Topolánka v letech 2009 a 2010. Nedostižný je dokonce rok 2015, nejúspěšnější v období mezi krizemi. Poslední údaje Českého statistického úřadu ukazují, že ve třetím čtvrtletí letošního roku se stavebnictví znovu propadlo.
Důvodem může být kromě útěku pracovních sil nedostatek kapacit. Pod většinu velkých silničních staveb, které se dokončí před volbami, se podepíše skupina rakouských firem Strabag, Swietelsky a Porr spolu s francouzským gigantem Vinci, do kterého patří Eurovia a SMP. Jako partner schopný realizovat velké stavby se pak už ministrům dopravy nabízí jediný český podnik Metrostav. Pokus oslovit dodavatele odjinud, například z Itálie, Turecka nebo Kazachstánu, dosud nevyšel.