Článek
Velmi stroze reagoval premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci po pondělním jednání vlády na otázky, jestli se zabývala případnou podporou pro leteckou společnost Smartwings.
Jde přitom o téma, na kterém se neshodnou jeho dva vicepremiéři - ministryně financí Alena Schillerová a ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček.
„Nezabývala,“ odpověděl premiér jednoslovně a následně dodal, že „to neřeší, řeší to pan Havlíček“.
Až na další otázky byl trochu otevřenější a uvedl, že ministr Karel Havlíček hledá řešení u evropských bankovních institucí. Právě Karel Havlíček by měl téma projednávat i s ministrem vnitra Janem Hamáčkem jako předsedou koaliční ČSSD.
„Pokud se domluví a najdou nějaké řešení mimo Sněmovnu, kde si myslím, že není vůle to řešit, a bude to nějaké řešení mimo státní rozpočet, tak uvidíme co dojednají,“ řekl Andrej Babiš.
„Na začátku tady byly nápady, že stát celou společnost převezme nebo odkoupí, s tím jsme souhlasit nemohli. Teď se to dostalo do reálnější polohy. Pokud vím, v případě, že by ČSA zkrachovaly, tak by stát vyplatil v různých dávkách či podporách více než jednu miliardu korun, odhad je asi 1,2 miliardy. Pokud nechceme, abychom vyplatili 1,2 miliardy, musíme najít řešení,“ řekl Hamáček. Přijde mu logické snažit se o to, aby stát zaplatil co nejméně. U případné půjčky je podstatné, čím bude zaručena, dodal vicepremiér.
Výše záruky by podle sobotního vyjádření ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) měla být mezi 500 a 900 miliony korun, sám by preferoval 800 milionů. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let. Tento týden chce Havlíček návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.