Hlavní obsah

Babiš nemá lidi. „Superministr“ Havlíček kamufluje personální krizi

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Premiér Babiš a jeho „superministr“ z nouze Havlíček.

Už když loni v dubnu končil Dan Ťok, měl premiér Babiš velký problém post ministra dopravy obsadit. Po vyhozeném Vladimíru Kremlíkovi už nemá žádného náhradníka. Proto spojuje ministerstva.

Článek

Z hlediska politického marketingu to nebylo úplně špatné vystoupení, když Andrej Babiš v pondělí rázně oznámil významnou změnu ve své vládě.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík musel kvůli zpackané zakázce kolem elektronických dálničních známek okamžitě opustit funkci. Místo něj bude pověřen řízením ministerstva vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček, který by měl sedět na dvou ministerských židlích a rehabilitovat myšlenku jediného velkého ministerstva hospodářství, jak existovalo ještě na začátku 90. let.

Při pohledu za kulisy je však zřejmé, že od Babiše nešlo o žádný promyšlený strategický tah, jak se to sám snaží veřejnosti prodat, nýbrž naprostá improvizace. Za situace, kdy neměl na složitý post ministra dopravy žádného jiného kandidáta.

Potvrzují to i lidé z premiérova okruhu.

Myšlenka s Havlíčkem jakožto dvojnásobným ministrem se zrodila během několika málo hodin, kdy premiér pochopil, že Kremlík už je ve funkci neudržitelný.

Nepřímo to dokládá i vicepremiér a předseda koaliční ČSSD Jan Hamáček. Ten v pondělí uvedl, že jej předseda vlády o svém rozhodnutí vyměnit ministra předem informoval, ale o plánu na slučování ministerstev průmyslu a dopravy spolu prý nemluvili.

Vicepremiér Havlíček uvádí, že myšlenka ohledně spojení resortů existovala už dříve, nyní se jen akcelerovala. „Chtěli jsme to otevřít až později, ale aktuální události to uspíšily,“ uvedl pro Seznam Zprávy.

Věří, že i rychlejší postup je zvládnutelný.

Byli dva, zájem měl jeden

Už loni v dubnu, kdy Andrej Babiš hledal náhradu za končícího ministra dopravy Dana Ťoka, měl velké problémy, aby nějakého kompetentního člověka do své vládní sestavy sehnal.

Odborníků, kteří by byli ochotni po Babišově boku pracovat, rapidně ubylo. A z některých bývalých spolupracovníků se během let dokonce stali Babišovi úhlavní nepřátelé (například z někdejšího náměstka z ministerstva financí Lukáše Wagenknechta).

Když Babiš hledal náhradu po Ťokovi, kromě málo zkušeného Kremlíka zvažoval už jen manažera slovenského původu Pavola Kováčika. Ten ale ministra ve finále dělat ani nechtěl (následně se stal na necelé tři měsíce šéfem Ředitelství silnic a dálnic).

Jak potvrzuje vícero zdrojů, nikoho jiného v rukávu vyjma dvojice Kremlík–Kováčik premiér neměl. A žádní další kandidáti, které by mohl nyní použít, mu od té doby nepřibyli.

O určité personální krizi a neschopnosti obsadit klíčové funkce mluví mimo záznam i Babišovi poradci. Podobná situace tak může nastat i v jiném resortu, pokud by bylo třeba ministra měnit.

Celá situace jen názorně dokládá stav Babišovy personální politiky, která se stává velmi častým terčem opoziční kritiky.

Mezi voliči nadále populární premiér nemá osobnosti, které by mu pomohly jeho záměry realizovat.

Jeho nadlouho posledním „velkým“ úlovkem – výjimkou potvrzující pravidlo – je právě zmíněný Karel Havlíček, někdejší předseda Asociace malých a středních podniků. Do vlády přišel loni v dubnu s nyní odvolaným kariérním úředníkem Kremlíkem, má pověst pracovitého, cílevědomého i vzdělaného člověka. A také zatím Babišovi mimořádně oddaného.

Past na Havlíčka?

Nicméně i Havlíček si podle pozorovatelů velice snadno může v resortu dopravy vylámat zuby. I on může být velmi rychle hnán k odpovědnosti.

„Přibrat si k ministerstvu průmyslu ještě ministerstvo dopravy, to je jako když si za trabanta zapojíte kamion,“ použil příměr jeden z úředníků ministerstva dopravy.

Nejsou pochybnosti, že je Havlíček schopný resort řídit lépe než nerozhodný a chaotický Kremlík, ale málokdo věří, že bude též schopen klíčovému ministerstvu s desítkami miliard investic věnovat potřebný čas.

Nad tím se ostatně už pozastavili i zástupci některých organizací působících v oblasti dopravy.

Havlíček by mohl uspět jen v případě, že si k sobě najde výkonného a v problematice zorientovaného člověka, který se stane jeho pravou rukou, jakýmsi provozním ředitelem ministerstva.

Tady však nastává další personální problém. Nároky kladené na takového člověka budou v zásadě stejné, jako je tomu při hledání ministra dopravy.

Mezi lidmi, kteří po Kremlíkovi ve vedení resortu zůstávají, najde přitom Havlíček osobu připravenou tuto roli sehrát jen těžko.

A bude to mít o to složitější, že se bude muset nejspíš obejít bez prvního náměstka v dopravě Tomáše Čočka a bez šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici, které premiér kvůli dálničním známkám vyzval k rezignaci zároveň s odvoláním ministra Kremlíka.

Tento rozvrat nastává za situace, kdy na nové zadání sporné soutěže k e-vinětám zbývá minimum času. Vyhazovaná trojice Kremlík–Čoček–Hořelica o ní věděla nejvíce.

Pokud se řešení nenalezne rychle, hrozí téměř šestimiliardový výpadek příjmů, což by bylo pro parlamentní opozici mimořádnou příležitostí, jak se pokusit vládu svrhnout. A v tomto případě by se centrem útoku jistě stal i multifunkční ministr Havlíček.

Doporučované