Hlavní obsah

Česko rozšíří zákaz jízdy kamionů v neděli, výrazně proto přibude odpočívadel

Tisková konference po jednání Andreje Babiše, Jana Hamáčka, Vladimíra Kremlíka a Jana Švejdara.Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •

Do pěti let chce také stát zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. Nyní je rozestavěno 191 kilometrů nových dálnic a připraveno dalších 33 kilometrů.

Článek

Česká republika slíbila, že rozšíří zákaz jízdy kamionů podobným způsobem, jakým to funguje v okolních zemích. „My jsme jediná země, která má povolenou jízdu kamionů v neděli do třinácti hodin,“ uvedl premiér Andrej Babiš po jednání o strategii kamionové dopravy na českých dálnicích. „Shodli jsme se proto, že by kamiony v neděli nejezdily od půlnoci až do dvaadvaceti hodin,“ dodal.

Jeho slova potvrdil také ministr vnitra Jan Hamáček. „Je důležité, že jsme se také shodli, že kamiony budou mít právo dojezdu. Máme způsob, jak to legislativně zařídit,“ řekl. Tiskové konference se zúčastnil také ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a policejní prezident Jan Švejdar.

Kremlík na tiskové konferenci k tématu sdělil, že policie posílí policejní hlídky na dálnicích. Rovněž se zavázal, že na D1 a ostatních dálnicích výrazně přibude odpočívadel pro nákladní vozidla. „V roce 2019 přibude 241 míst na stání pro nákladní vozidla, v roce 2020 119, v roce 2021 233 míst a v roce 2022 308,“ uvedl. Výstavba těchto míst začne podle Kremlíka v nejbližší době.

Ministerstvo dopravy předminulý týden uvedlo, že stát nejspíše využije dopravní data z kamionů pro opatření, která by měla pomoci zamezit možnému objíždění mýtných úseků. Případné využití dat řešili zástupci ministerstva dopravy, krajů, obcí a policie. Pracovní skupina chce využít i slovenské zkušenosti s rozšířením mýta. Její další jednání bude v polovině září. Mýtný systém se od příštího roku rozšíří o 860 kilometrů silnic první třídy.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1 400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byla správcem systému firma Kapsch. Od prosince letošního roku má nahradit dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

Ohledně vymáhání pokut dojde k propojení databází policejní a celní správy, čímž bude zastavující policista okamžitě vědět, zda se například zahraniční kamion nedopustil přestupku, za který ještě nezaplatil pokutu.

Doporučované