Článek
Premiér Andrej Babiš v pátek v podvečer absolvoval schůzku mezi čtyřma očima s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech. Jde o pravidelnou schůzku premiéra s hlavou státu, ale tentokrát měla mít jeden zcela aktuální bod programu.
Před dvěma dny byl totiž u prezidenta předseda komunistů Vojtěch Filip a jako představitel strany, která drží vládu u moci, si postěžoval na to, že po vyhazovu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka bude jeden ministr (Karel Havlíček) řídit dva velmi náročné vládní resorty (dopravu a průmysl).
Vojtěch Filip podle vlastních slov prezidentovi řekl, že nechce, aby Babiš nechal ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka řídit Ministerstvo dopravy až do konce řádného volebního období – tedy až do podzimu 2021. A Zeman podle Filipa slíbil, že o tom s Babišem promluví.
Nejbližší příležitost byla právě v pátek. Babiš potvrdil, že se Zemanem na základě Filipovy „urgence“ o ministrovi mluvil. „Pan prezident to vzal na vědomí a nemá s tím problém,“ uvedl Babiš s tím, že Zeman považuje pana Havlíčka za velice schopného manažera a ministra. Podle Babiše se resorty dají vést v jednom člověku.
„Velice důležité jsou pro nás ŘSD, SŽDC, České dráhy, ČD Cargo, Správa vodních cest, to jsou firmy, které mají své managementy, svá představensta, není problém s nimi komunikovat, já s nimi komunikuji na přímo,“ dodal Babiš.
Komunista Filip naznačil, že ani prezident, který Babišovi původně řešení dvojího ministra posvětil, nevidí situaci jako ideální.
„I on považuje toto spojení za přetěžující,“ líčil závěry schůzky s prezidentem Filip, který dokonce říká, že by komunisté otevřeli dohadovací řízení o další podpoře vlády, pokud by Babiš na dvojitém ministrovi trval.
Andrej Babiš však ještě ve čtvrtek své rozhodnutí pověřit ministra Havlíčka vedením dvou resortů vehementně hájil.
„Určitě nebudu obsazovat Ministerstvo dopravy jiným ministrem. Je to definitivní rozhodnutí,“ říkal po interpelaci jednoho z poslanců. „A věřte mi, že ty dva resorty zvládne,“ ubezpečoval s tím, že potíže v resortu dopravy řeší s Havlíčkem společně. Osobně prý premiér dohlíží na ŘSD nebo na České dráhy. „Dneska máme přece všechno on-line, můžeme si zavolat,“ dodal Andrej Babiš, který má tentokrát jistou výhodu, že proti dvojímu ministrovi se nijak výrazně nestaví koaliční partneři ze sociální demokracie.
Problém s obsazením ministra dopravy je v tom, koho vlastně do čela Ministerstva dopravy dosadit.
V zákulisí už Seznam Zprávy zaznamenaly jména, která byla premiérovi nabídnuta už tehdy, když hledal za Vladimíra Kremlíka náhradu. „Mluvilo se o Rudoleckém, ale zvládl by to například Daniel Kurucz,“ líčil zdroj, který se účastnil vyjednávání.
Jenže někdejší místopředseda ÚOHS a náměstek ministra Dana Ťoka na Ministerstvu dopravy Kamil Rudolecký je příliš blízký ČSSD – byl nominantem sociálních demokratů právě na svou někdejší náměstkovskou pozici (působil v ní od února 2014 do konce roku 2017 a později se na ministerstvo vrátil ještě jako šéf odboru a definitivně tam skončil loni na podzim). To jej nyní diskvalifikuje, protože podle koaliční smlouvy patří resort dopravy hnutí ANO.
Ani on, ani zmíněný někdejší šéf Českých drah a bývalý manažer Babišem ovládaných firem Daniel Kurucz prý osloveni s žádnou nabídkou od nikoho nebyli.
Seznam Zprávy během pátrání po tom, o co skutečně jde šéfovi českých komunistů, narazily ještě na jedno vysvětlení, proč Filip vlajku samostatného ministra zdvihl.
„Spíš než o ministra mu jde o to, aby KSČM po slibované reorganizaci na Ministerstvu dopravy získala pozici náměstka, což je daleko průchodnější,“ uvedl zdroj z rezortu.