Článek
Krajské volby byly pro lídry ČSSD Andreje Babiše jen generálkou před rozhodujícím střetem o premiérský post. Tím budou opravdu velké a důležité volby - přesně za rok v říjnu do Poslanecké sněmovny.
Babiš, který se ani netajil tím, že ho volby do krajů a Senátu moc nezajímají, dokonce odstartoval roční běh směr Strakova akademie už minulý pátek. V den, kdy začaly krajské volby, Babiš svolal špičky strany, aby začaly ladit taktiku pro parlamentní volby. První nápady, jak za rok dostat Babiše do premiérského křesla, tak v centrále ANO na pražském Chodově padaly ještě předtím, než si Češi začali vybírat nové hejtmany.
ANO: věhlasný poradce a kopie Zemáku
ANO také rozšiřuje tým marketingových poradců a víc přitáhne věhlasného amerického konzultanta českého původu Alexandera Brauna, který v minulosti při kampaních radil například Tonymu Blairovi nebo aktuálně Hillary Clintonové. „Pan Babiš nechce nechat nic náhodě, takže jsme hned začali pracovat na volebním programu,” potvrdil mluvčí strany Vladimír Vořechovský. Ten se zúčastnil i druhé schůzky kolem parlamentních voleb, na které se v pátek sešli Babišovi mediální experti a poradci.
Jaká témata by mohla na voliče fungovat, si chce ANO nechat v průběhu příštího roku opakovaně testovat ve speciálních průzkumech. „Řešili jsme, kdo zodpovídá za jaké téma, jakým způsobem se bude testovat a jak se to bude vyhodnocovat,” popsal zdroj z hnutí ANO. K podobnému testování má hnutí od krajských voleb například speciální stránku Chceme lepší Česko, kde má tisíce příznivců a zkoumá aktuální nálady lidí a témata, která je právě zajímají.
Jedním z taháků příští kampaně bude „multimediální Zemák”. Tedy obdoba legendárního předvolebního autobusu Miloše Zemana. Na rozdíl od Zemanovy přestavěné karosy ale půjde o moderní kamion s pódiem, promítacím zařízením a technickým zázemím pro kampaň. „Půjčili jsme si kamion. Vyzkoušeli jsme si to už ve volebním štábu, ale moc to nefungovalo. Ale je to celkem praktická věc," řekl Babiš v rozhovoru pro Seznam.
Andreje Babiše sice v politice nejvíc baví nejrůznější kampaně a mítinky, ale cítí, že sám už to neutáhne. Proto vyčinil krajským šéfům s tím, že teď musejí pomoci a také zabrat. „Musíme zlepšit práci v našich regionálních organizacích. I na těch výsledcích krajských voleb je vidět, že někde se nepracuje tak, jak by se mělo," řekl ke schůzce Babiš.
Babišův cíl: 35 procent hlasů
Lze očekávat, že nadcházející rok už vláda nebude prosazovat konkrétní věci, ale lidé z ANO a ČSSD na sebe budou permanentně útočit. „Řekli jsme si, že musíme najít mluvčí pro resorty, které nedržíme ve vládě. A začít se na rozhodující bitvu připravovat hned,” popsal člen předsednictva, poslanec Martin Komárek. Hnutí ANO si určilo jasný cíl - vyhrát sněmovní volby s co nejpohodlnější většinou. „Například 35 procent už je slušná pozice, ze které se dá prosazovat program,” prozradil cíl hnutí ANO Komárek s tím, že by chtěli vytvořit koaliční vládu s jedním partnerem.
Jako témata pro příští volby se na schůzce řešilo především zdravotnictví, doprava nebo finance. Babiš se nyní ze všech sil snaží, aby letošní rozpočet skončil s nulovým deficitem, čímž by získal symbolický triumf a lákadlo na pravicové voliče. V kampani chce také hrát téma štíhlejší vlády. Babiš se už dříve nechal slyšet, že pokud se stane premiérem, zruší post ministra pro lidská práva a legislativu, který nyní zastává sociální demokrat Jiří Dienstbier. A z ANO zaznívají také nápady, zda není zbytečný také post vicepremiéra pro vědu a výzkum Pavla Bělobrádka.
Sobotka chce posílit marketing...
Pro sociální demokraty je propad v krajských volbách probuzením: Do nich se chlubili, že přece ve vládě prosadili většinu svého programu navzdory Babišovi, takže by to voliči měli náležitě ocenit. Jenže neocenili.
„Musíme si nad tím sednout a říct si, jak by ČSSD dál měla prezentovat své cíle a politiku. ČSSD jako vůdčí strana vládní koalice pracuje dobře, ale hlasy za to sbírá někdo jiný," navrhuje posílit marketing jihočeský hejtman Jiří Zimola, který dokázal volby ve svém kraji vyhrát.
I předseda strany a premiér Bohuslav Sobotka říká, že marketing ČSSD musí být nadcházející rok do voleb daleko viditelnější. „Nechci si ale stěžovat, že nemáme noviny a rádio jako Andrej Babiš," řekl. Sobotka si to představuje tak, že přitáhne na kandidátky více lidí zvenčí a různé místní osobnosti. Potíž je, že tento svůj záměr se už snažil prosadit pro krajské volby, ale často narážel na odpor stranických "bafuňářů", kteří odmítají uvolnit místo osobnostem dosazeným shora.
...Sobotka se chce tvářit jako pirát
Sobotka teď zjistil, že předvolební rozdávání peněz a zvyšování platů a penzí oslovuje jen část populace. Nově se chce také více zaměřit na mladé lidi a městské obyvatele. „Musíme se podívat na témata, jako je ochrana životního prostředí, jako je kultura, nebo třeba také otázka digitální ekonomiky, vůbec téma virtuálního prostoru, kde se pohybuje celá řada lidí z nejmladší generace. Jsou to témata, kterými se dnes zabývají Piráti. Tady vidím určitý posun z hlediska programových priorit. Nezůstávat jen klasickou stranou zaměřenou na sociální témata," řekl Sobotka den po volbách v rozhovoru pro Seznam. „Tady musí ČSSD mít své tváře, lidi, kteří budou v rámci ČSSD tuto oblast zaštiťovat."
Vítězství v devíti krajích je skvělý výsledek. Je vidět, že naši voliči jsou inteligentní. Chci vám strašně moc poděkovat za podporu.
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) October 8, 2016