Článek
V roce 2015 opustil Jakub Kalenský česká média a přesunul se do služeb Evropské komise. Někdejší politický zpravodaj Lidových novin, České televize či Hospodářských novin a vystudovaný rusista pracoval v týmu East StratCom Task Force. Ten má zjednodušeně řečeno za úkol odhalovat dezinformace, jimiž se Putinův režim snaží podle přesvědčení politických špiček EU destabilizovat země střední a východní Evropy.
„Na kremelské straně tuhle činnost organizuje stát, ministerstvo obrany, ministerstvo zahraničí a prezidentská administrativa. Lijí do toho stamiliony dolarů. Odhady sahají až ke dvou miliardám ročně,“ říká šestatřicetiletý Kalenský.
Od listopadu pracuje se stejným zadáním v Praze pro americkou organizaci Atlantic Council. „Moji kolegové (z East StratCom Task Force) teď dostali na svou činnost první milion eur, což je nesrovnatelné s tím, co má k dispozici druhá strana,“ říká.
Kremelské porady
Ruská propaganda podle Kalenského funguje na principu centrálního řízení.
„V pátek v poledne bývají v Kremlu porady. Prezidentská administrativa má okolo stolu hlavní novináře. Ti dostanou instrukce, jak referovat o konkrétních tématech jako jsou Ukrajina, Sýrie, americké volby, české prezidentské volby. Instrukce se pak předávají do redakcí a pak to opakují ruská státní média, mezinárodní verze ruských webů, ambasády,“ vysvětluje Kalenský.
V minulosti se podle něj instrukce předávaly písemně, ale informace o tom unikly do médií. „Teď už se předávají hlavně ústně. Ten systém takhle funguje shora dolů. K nám se například dostal bulletin ruské ambasády v Zimbabwe, ve kterém byla stejná sdělení jako v ruské státní televizi nebo v mezinárodní verzi serveru Sputnik,“ popisuje jednu z kuriózních zkušeností.
Na nižší úrovni pak podle něj funguje konkurenční prostředí mezi těmi, kdo dezinformační zprávy vytvářejí: „Ti lidé se předhánějí, kdo přinese lepší informaci, která se těm nahoře zalíbí. Podobně pracují diktatury. Není potřeba dávat jasný pokyn, stačí vytvořit ekosystém paranoie, strachu a poptávky a poddaní začnou soutěžit, kdo dodá lepší informaci.“
Jaká dezinformace měla největší vliv na české veřejné mínění? Jak přesně funguje ruská propaganda v Česku? A co milovníkovi ruské literatury a kultury teď doporučují jeho přátelé?
Podívejte se na rozhovor ve videu nahoře v článku.