Článek

Třinecké železárny jsou největší českou hutí s domácím kapitálem. Roční produkce přesahuje 2,5 milionu tun oceli a z ní dlouhých válcovaných výrobků. Mezi nimi jsou i kolejnice, jejichž výroba začíná výrobou surového železa ve vysokých pecích.

Surové železo má na výstupu z pece teplotu přibližně 1450 °C. Převáží se ve speciálních vagonech na kyslíkovou konvertorovou ocelárnu, kde dochází k procesu samotné výroby oceli.

Třinecké železárny za svou historii vyrobily více než 180 milionů tun oceli a z ní válcovaných výrobků. Asi 70 % z nich směřuje na vývoz.

Ve velínech dohlížejí na provoz desítky zaměstnanců. Jsou to technici, pracovníci strojní údržby a elektroúdržby i specialisté pro řídicí systémy.

Třinecké železárny nastartovaly proces snižování emisí oxidu uhličitého, který vzniká během vysokopecních procesů.

Huť se snaží snížit energetickou náročnost a inovovat výrobu tak, aby zmenšila svou uhlíkovou stopu. Týká se o i železničního segmentu.

Investice do odprašnění vedly ke snížení emisí prachu o 75 procent. Společnost se zaměřuje na snížení víření prachu uvnitř i v okolí areálu a výsadbu zeleně ve svém areálu, tak ve městě.

Pohled na pánve, v nichž probíhá proces výroby oceli.

Vylévaní strusky.

Ocel je stoprocentně recyklovatelná. Při její výrobě rudnou cestou se dál využívá vysoký podíl šrotu.

Více než 98 procent třinecké oceli vyrábí kyslíková konvertorová ocelárna, a to na bázi zkujňování tekutého surového železa kyslíkem.

Třinecká huť spolu s provozy v Kladně, ve Starém Městě, Bohumíně a v Ostravě zaměstnává 7000 lidí.

Rozžhavený materiál má magickou přitažlivost.

Surová ocel směřuje z pánví na zařízení plynulého odlévání, kde tuhne do polotovarového bloku, který má tvar kvádru nebo válce. Blok pak pokračuje na další zpracování ve válcovně.

Kontrola obřích řetězů.

V Třineckých železárnách se vyrábějí především dlouhé válcované výrobky – válcovaný drát, tvarová ocel, speciální tyčová ocel, tažená ocel, kolejnice včetně příslušenství pro železniční svršek, široká ocel, bezešvé trubky a hutní polotovary.

Rozžhavené polotovary musí nejdřív zchladnout.

Uskladněné kontislitky po zchladnutí čekají na další zpracování.

Každý polotovar je pečlivě sledován ve výrobním toku a označen příslušnými kódy.

Po zahřátí materiálu v krokové peci je možné ocel znovu tvarovat a upravovat.

Cesta k výrobě kolejnice je v této fázi zhruba v polovině. Ohřátý ocelový kontislitek míří na srdce všech válcoven, blokovnu.

Maximální roční výrobní kapacita blokovny je až 700 kilotun zpracovaných polotovarů pro vratnou trať na sochory, kolejnice a další polotovary.

Klíčovými zařízeními válcovny jsou moderní předválcovací stolice, jež ovládají nejnovější technologie. Jde o poloautomatickou linku s vysokou přesností výroby.

V této části provozu válcovací stolice tvarují kolejnice do zákazníkem požadovaných rozměrů. Kolejnice se vyrábějí vždy podle přání zákazníka v různých finálních délkách od osmnácti po pětasedmdesát metrů. Více než třicet kolejnicových profilů firma dodává v souladu s požadavky evropských, amerických a ruských norem.

S cílem přispět ke snížení globálních emisí CO2 huť přepravuje velkou část své produkce po železnici prostřednictvím obchodní společnosti Moravia Steel. Tím, že se v roce 2020 přepravilo 7 milion tun zboží po kolejích, ušetřilo se 23 000 tun CO2.

Třinecké železárny jsou jediným výrobcem kolejnic a železničního příslušenství v České republice. Na tuzemský trh v loňském roce dodaly 55 kilotun.

Huť vyrábí kolejnice širokopatní, výhybkové, ale také důlní a tramvajové. Drtivá většina tratí v Česku je tvořena právě kolejnicemi z Třineckých železáren.

Z celkového objemu prodeje 226 kilotun bylo 134 kilotun kolejnic a železničního příslušenství exportováno do zemí Evropské unie, dalších 32 kilotun kolejnic směřovalo do Kanady a USA. Celkový vývoz dosáhl 76 procent.

Třinecké železárny ročně dodají do železniční dopravy ocelové výrobky v objemu přesahujícím 500 000 tun.

Každá kolejnice projde důkladnou kontrolou na defektoskopii, která odhalí případné vady.

I ta nejnepatrnější vada musí být odstraněna.

Železniční kolejnice se v Třinci vyrábí od roku 1878, tedy více než 140 let. Z kolejnic vyrobených v třinecké huti za celou historii by byla postavena 120 000 kilometrů dlouhá trať, která by vedla třikrát kolem světa.