Článek
Francouzská ministryně dopravy Élisabeth Borneová očekává, že nová ekologická daň – z létání – přinese do státního rozpočtu zhruba 180 milionů eur (přibližně 4,6 miliardy korun) jenom za příští rok, ve kterém má začít platit. Vláda chce z peněz navíc dotovat hromadnou dopravu ve Francii.
Proti tomu se nicméně ohradil výkonný ředitel francouzské-nizozemské letecké společnosti Air France-KLM.
„Jde o to, že tyto prostředky nebudou investovány zpět do leteckého průmyslu, aby hledal nebo vyvinul udržitelnější způsob, jak létat. Peníze naopak půjdou do dopravy, která s leteckou přímo soupeří – vlaky a silnice,“ říká šéf dopravce Benjamin Smith.
Jiná daň podle trasy, cíle i třídy. Jaké má výjimky?
Poplatek pro aerolinky se bude vztahovat pouze na lety z Francie. Lišit se bude podle trasy, cílové destinace a třídy.
Vnitrostátní trasy a lety po Evropské unii budou s ekologickou přirážkou ve výši jednoho a půl eura, tedy téměř 40 korun na lístek v ekonomické třídě. Pro business to bude devět eur, což je v přepočtu zhruba 230 korun.
Pakliže letadlo aerolinek zamíří za hranice EU, vzrostou ceny dvojnásobně. Daň pro nižší třídu bude 80 korun na sedadlo, v případě vyšší třídy 460 korun.
Daň bude mít některé výjimky: nebude se například týkat Korsiky, která je pod francouzskou správou, a ostatních zámořských teritorií Francie. Rovněž pod ní nebudou spadat navazující lety.
Aktivisté a odborníci: poplatek je moc malý
K opatření se vyjádřili také ekologičtí aktivisté. Podle nich nová daň nijak nezmění chování lidí, alespoň ne v této výši. V porovnání s jinými zeměmi je poplatek malý. Evropská federace pro dopravu a životní prostředí se sídlem v Bruselu odhaduje, že v Německu od aerolinek vyberou na zelené přirážce k letence až pětinásobně a v Británii až šestnáctinásobně víc.
Koordinátor Evropské unie pro záležitosti klimatu a energetiky Klaus Röhrig uvedl, že opatření Francie je „dobrým prvním krokem” ke zvládnutí uhlíkového znečištění vytvářeného letectvím, ale „není to dost”. Pro Röhriga je málo i oněch 460 korun pro business lety mimo EU. Tvrdí, že je to dobrá startovací částka, ale stát by ji měl rychle a progresivně zvýšit, protože znečištění z letadel „opravdu neodpovídá.”
„Nemůžeme se k letům do Maroka chovat stejně jako k letům do Thajska,” argumentuje Röhrig. Oba státy jsou mimo Unii, tudíž pro ně platí vyšší, ale totožná daň.
Air France-KLM se ohrazuje tím, že nové zpoplatnění výrazně poškodí jeho konkurenceschopnost a dodatečné náklady budou dopravce stát jeden a půl miliardy korun ročně. Polovina letů provozovaných společností míří mimo Francii. Vnitrostátní cesty přitom už loni generovaly ztrátu ve výši přes čtyři a půl miliardy.
Ekologická daň bude nicméně platit pro všechny letecké společnosti operující ve Francii. Röhrig by byl pro, aby stát podpořily i další Evropské země. Příklad Německa se pokusilo sledovat třeba i Nizozemsko, politický tlak v zemi to ale neumožnil. „Musí k tomu dojít na celoevropské úrovni,” dodal.
Francie v červnu uvedla, že si přeje, aby nová Evropská komise usilovala o ukončení globální daňové výjimky pro kerosin, tedy letecké palivo, v rámci snah o snížení emisí oxidu uhličitého do ovzduší.