Článek
Během podzimu má na vládu zamířit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy vypořádává připomínky ostatních resortů.
„K návrhu novely zákona 361/2000 Sb. jsme obdrželi velké množství připomínek. Tyto připomínky analyzujeme,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Nejviditelnější změnou má být zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 140 km/h. Pro některé řidiče bude citelnější změna pokut a bodového systému. Pokuty budou nově rozděleny do čtyř pásem místo současných sedmi. Částka za nejtěžší prohřešky naroste, pokud navíc bude přestupkem způsobena dopravní nehoda, přijde dvojnásobná sazba.
Vyšší pokuty za vážnější přestupky a naopak
Za přestupky v prvním pásmu bude možné uložit pokutu od 25 000 do 75 000 korun. Jde o nejzávažnější přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo drog či jízda bez řidičského oprávnění. Pokuty jsou při dvojnásobné sazbě zastropovány částkou 100 000 korun.
Ve druhém pásmu bude možné uložit pokutu od 7 000 do 25 000 korun, ve třetím od 4 000 do 10 000 korun a ve čtvrtém od 2 000 do 5 000 korun. Horní hranice sazby u těchto nejmírnějších přestupků se má posunout ze 2 000 na 1 500 korun.
Policisté mají větší počet pokut vybírat na místě, což má podle ministerstva větší účinek na chování řidičů. Kvůli snížení korupce mají být pokuty na místě pevně dané, půjde o 1 500, 2 000 a 5 000 korun za jednotlivé přestupky. V nejmírnějším pásmu, které ale zahrnuje více než 300 různých přestupků, mohou policisté pokutu určit podle vlastního uvážení.
Dvakrát nebo třikrát a dost
Bodový systém je podle ministerstva potřeba zjednodušit. Místo pěti skupin přestupků chce ministerstvo odebírat 6 bodů za vážnější přestupky a 4 body za ty mírnější. Prakticky tak řidič přijde o svůj průkaz, pokud udělá dvakrát za sebou vážnější přestupek nebo třikrát za sebou méně závažný přestupek.
Současná dvanáctibodová hranice by se navíc měla snížit na polovinu pro řidiče, kteří mají průkaz méně než dva roky. Řidiči by měli mít lepší přehled o své současné situaci, o každém odebrání bodů totiž budou informováni SMS zprávou nebo e-mailem.
Rychlejší dálnice, rychlejší pokuty
Změna rychlosti na 140 km/h se netýká všech dálnic v České republice, pouze umožní na jednotlivých úsecích povolenou rychlost zvýšit o 10 km/h nad nejvyšší povolenou rychlost. Pokud to umožní míra provozu a technický stav dálnice, povolí jízdu rychlostí 140 km/h jednotlivé dopravní značky.
Podle mluvčího Ústředního automotoklubu ČR Igora Siroty jde Česká republika zvyšováním povolené rychlosti proti evropskému trendu. „V Evropě kromě Německa, které má na zhruba polovině svých dálnic neomezenou rychlost, víceméně nenajdeme zemi, kde by byly o mnoho vyšší rychlosti. 140 km/h testuje Rakousko a 140 km/h, pokud si dobře pamatuji, platí v Bulharsku. Jinak jsme všichni na tom maximu 130 km/h, ale například skandinávské země jsou na 120 km/h, 110 km/h, a dokonce i na nižších rychlostech. Jdeme trošičku proti tomu, co se děje v Evropě,“ říká.
„Pokud jde o bezpečnost, tak samozřejmě s každým stoupajícím kilometrem rychlosti vozidla se prodlužuje jeho brzdná dráha a následky nehod jsou horší. Zvyšovat rychlost za dané situace, kdy se nám zvyšuje počet nehod na dálnicích, je přinejmenším otázkou diskuse,“ dodává Sirota.
Provoz na dálnicích má dále urychlit povinnost řidičů hlásit přímo policii, pokud jejich vozidlo zůstane stát na dálnici v nepojízdném stavu. Policie díky tomu rychleji rozhodne o jeho odstranění.
Magistrát hlavního města Prahy je často zahlcen projednáváním přestupků, ministerstvo dopravy zase jako odvolací orgán nestíhá vyřizovat odvolání proti pokutám. Ministerstvo chce zvýšit počet potrestaných přestupků tím, že se tato agenda rozhodování o zadržení řidičského průkazu přesune z magistrátu na jednotlivé městské části.