Článek
Precedens. Tak mluví o letošním létě Aleš Horčička, místopředseda Asociace autoškol České republiky a současně jednatel firmy, která provozuje autoškoly v Mladé Boleslavi a České Lípě.
Zatímco jindy totiž bývají letní měsíce co do počtu zákazníků slabší, letošní léto je podle něj velmi hektické. „Za posledních třicet let tohle nemá obdoby. Doháníme resty za ty dva měsíce, kdy jsme nemohli pracovat. Cítíme nárůst o desítky procent, asi o třetinu,“ upřesňuje pro Seznam Zprávy.
A situaci potvrzuje i pracovnice a učitelka jedné z pražských institucí Michaela Pommerová: „Volají nám lidé, že je nevzali jinde, že tam mají plno a chtějí k nám. Částečně je to tím, že je motorkářská sezona, ale i tou dvouměsíční pauzou,“ popisuje Michaela Pommerová a dodává, že v některých školách už proto hlásí akutní nedostatek učitelů a instruktorů.
„Posílili jsme teď stavy, cítím, že je to tak i v jiných zařízeních. My jsme přijali nové učitele, není jich na trhu moc. Nechali jsme si je vyškolit,“ upřesňuje pro Seznam Zprávy.
Řidičáky podraží
Nápor nových klientů se projevil také v cenících autoškol, za nový řidičák se platí víc. Zatímco ještě před koronakrizí stálo řidičské oprávnění skupiny B průměrně deset a půl tisíce, momentálně je přibližně o dvě tisícovky dražší. Za skupinu B je tak v současnosti běžná cena 12 tisíc, v Praze i více.
„Je pravda, že ceny se zvýšily tak od pěti do patnácti procent. Záleží na tom, co která škola poskytuje. Neznám ale situaci, že by klient řešil cenu. Spíš řeší rychlost, za jak dlouho může řidičák mít,“ říká místopředseda Asociace autoškol České republiky Horčička.
A zdražování podle něj nekončí, v září přijde další vlna. Česko podle asociace poskytuje nejlevnější řidičské průkazy v Evropě a je dlouhodobě pod cenou.
Podle údajů z Evropské federace autoškol z doby těsně před koronakrizí vyjde výcvik skupiny B v Česku na 10 500 korun, na Slovensku na 15 tisíc korun. Ve Velké Británii na víc než 41 tisíc a v Nizozemsku dokonce na 65 tisíc.
„Zdražení tedy zůstane, levnější už to nebude. Byli jsme pod cenou,“ vysvětluje Horčička. „Od září naopak řešíme ještě drobný nárůst. Přestože máme hodně práce, naše hospodářské výsledky budou horší, když jsme nesměli dva měsíce pracovat. Předpokládáme nárůst o jednotky procent,“ říká pro Seznam Zprávy.
V praxi to znamená další zdražení zhruba ještě o tisícovku.