Článek
Autopůjčovna Hertz Global Holding požádala ve Spojených státech o ochranu před věřiteli, protože její podnikatelská činnost se kvůli koronavirové pandemii zastavila a jednání s věřiteli nepřineslo potřebný výsledek. Mezinárodních operací, včetně Evropy, Austrálie a Nového Zélandu, se proces netýká, uvedla agentura Reuters.
Společnost, která působí na trhu více než 100 let, měla na konci loňského roku dluh téměř 19 miliard USD (475,5 miliardy Kč) a po celém světě zhruba 38 tisíc zaměstnanců. Patří zatím mezi největší firmy, které kvůli pandemii musely požádat o ochranu před věřiteli.
Hertz v žádosti podané u soudu uvedl, že dobrovolně žádá o reorganizaci podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Firmou otřáslo vládní nařízení omezující pohyb a požadavek, aby lidé zůstávali doma. Velká část výnosů společnosti pochází z půjčování aut na letištích, nyní se však tento zdroj výnosů téměř zastavil.
Americkým aerolinkám se zatím podařilo odvrátit podobný osud, protože získaly pomoc v řádu miliard dolarů od vlády. To se však Hertzu nepovedlo. Společnost se také pokusila získat peníze na kapitálových trzích, ale ani zde neměla úspěch.
Hertz začala jednat s věřiteli poté, co se mu v dubnu nepodařilo splatit část peněz za leasing aut. Platnost dohod o shovívavosti kvůli promeškání splatnosti skončila 22. května a věřitelé nebyli ochotni splatnost dále prodloužit. Podle žádosti podané u soudu měl Hertz na konci dubna v hotovosti zhruba jednu miliardu USD, jeho dluh však činil více než 24 miliard USD.
Správní rada společnosti jmenovala 16. května novým generálním ředitelem Paula Stonea. Předtím firma propustila zhruba 10 000 zaměstnanců, snížila nákupy aut o 90 procent a zastavila nedůležité výdaje. Plánovala tímto způsobem ušetřit zhruba 2,5 miliardy USD ročně. Varovala však také, že má značné pochybnosti o tom, zda bude schopná pokračovat v činnosti.
Největším akcionářem Hertzu s podílem 39 procent je miliardář Carl Icahn. Kromě autopůjčoven stejného jména také vlastní půjčovny Dollar a Thrifty. Historie společnosti sahá až do roku 1918, kdy Walter Jacobs, průkopník pronájmu aut, založil firmu, která umožňovala zákazníkům dočasně řídit jeden z desítky vozů Model T automobilky Ford, píše firma na svých internetových stránkách.
Hertz a další firmy z odvětví se však potýkaly s problémy již před pandemií. Společnosti se dostaly do finančního tlaku, protože zákazníci se začali přesouvat ke službám jako Uber. V rámci boje proti Uberu přijal Hertz plán oživení, jehož cílem byla modernizace aplikace pro chytré telefony a zlepšení správy flotily vozů k pronájmu.