Článek
„Na každého občana v České republice připadá za loňský rok 132 nově vyrobených automobilů. To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy,“ uvádí generální ředitel Coface ČR Ján Čarný.
Vysoká poptávka po nových vozech v EU přispívá k rekordním výsledkům domácího automobilového průmyslu i české ekonomiky.
Jen v roce 2017 bylo v ČR vyrobeno 1,42 milionu automobilů. Automobilový průmysl generuje 21 procent českého exportu, ten je však závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z ČR do Německa.
„Úspěch automobilového průmyslu však není samozřejmý, Česká republika musí svůj vlajkový průmysl chránit a podporovat. Rizikové scénáře našeho analytického týmu ukazují, že aktuální síla i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně,“ dodává Čarný.
Generální ředitel Coface tak naráží na odchod Spojeného království z EU. Ten by mohl ohrozit v automobilovém průmyslu Česka až 15 600 pracovních míst a snížit růst českého HDP o 1,4 procentního bodu.
V důsledku takového ekonomického šoku by pak mohla být ve druhé vlně ohrožena další pracovní místa i spotřeba. Vyplývá to ze studie společnosti Coface, která se celosvětově zabývá pojišťováním pohledávek.
Velká Británie je jedním z nejvýznamnějších odbytišť českých automobilek s podílem sedm procent. Její automobilový trh získal zejména kvůli brexitu od Coface hodnocení jako vysoce rizikový.