Článek
Místo tří směn pouze dvě – a tedy méně hotových vozů. Více dezinfekce, více pravidel. Tak bude vypadat zahájení výroby v nošovickém Hyundai. Start je teď naplánovaný na 14. 4. – tedy hned po Velikonocích.
Největší automobilka v zemi, Škoda Auto, ve středu svůj start znovu odložila. Teď plánuje, že výrobu znovu spustí 27. 4. Termín posouvá už potřetí. Rozjet takto velký podnik totiž není nic jednoduchého
„Z 99 procent o tom, co se rozběhne a kdy, rozhoduje vedení celého koncernu a popřípadě i po dohodě s tamní vládou. Celý koncern je totiž obrovský kolos a musí se rozjet koordinovaně,“ popisuje situaci expert na automobilový průmyslu Mojmír Čapka, majitel firmy Brisk, jednoho z významných dodavatelů do automotivu.
Scénáře dodavatelů
Právě na den D – tedy oficiální start – čekají i dodavatelé, a většinou se řídí právě největší automobilkou v zemi. V tu chvíli totiž i oni spustí výrobu ve stejném tempu, v jakém budou automobilky vyrábět. Už teď ale všichni vědí, že to nebude na sto procent.
„Nevrátíme se na původně plánované objemy,“ potvrzuje majitel firmy Brano Pavel Juříček. I jeho firma se drží stejného termínu jako automobilky – původně tedy 20. dubna, teď o týden později. Na změnu ale byla připravená, má totiž různé scénáře. Ten nejlepší případ je 15.4., nejhorší pak 15.6.
„Rozjezd bude pomalejší, a to proto, že řada firem nemusí mít ve správný čas, tedy ‚just in time‘, díly. Jsou situace, kdy existuje vzájemná kooperace v různých zemích, třeba Itálie a Španělsko. I uvnitř samotných automobilek je značná kooperace. Na montážní linky jdou díly nejenom od subdodavatelů, ale i komponenty v rámci koncernu. Je to strašně moc cest, které se musí najednou nastartovat,“ vysvětluje Mojmír Čapka. Nižšímu tempu podle něj nasvědčují i rozhovory s referenty, kteří pro automobilky objednávají díly. V následujících dnech se čísla budou zpřesňovat a zlepšovat.
80 procent. Nebo taky 58
Do automobilového průmyslu dodává také třeba společnost Isolit Bravo. Její majitel Kvido Štěpánek odhaduje tempo výroby po otevření automobilek zhruba okolo 80 procent. „Možná se ale pletu a bude to 93 procent. Nebo taky jen 58. To teď neví nikdo, bude záležet na tom, jak se bude chovat trh a také jestli bude odbyt,“ říká Štěpánek. Jak dodává, už jen z toho, jak automobilky znovuotevření posouvají, je vidět, že to rozhodně nebude jednoduché. To, že největší automobilka v zemi opět odsunula výrobu, mu přidělává starosti. Do automobilového průmyslu jde totiž 70 procent jeho výroby a velká část právě na pásy.
Podle Štěpánka stojí za posunem startu i další významný důvod. „Určité problémy a třeba i nadvýroba byly v automobilovém průmyslu vidět ještě předtím, než vypukla nákaza. Na určitých trzích začínal být limitní počet aut na počet obyvatel a silničních kilometrů. To vše se teď sveze s pojmem koronavirus,“ říká s tím, že kdyby byl po autech hlad, finální výrobce by se nehledě na nákazu snažil nepříjemný nouzový stav překlenout a vyrábět dál.
Nastartovat musí i dodavatelé
Spolu s automobilkami musí nastartovat celý dodavatelský řetězec. A i to může být v nějakých případech problém. „Řada firem přestala vyrábět, omezily se platby, některé firmy přišly částečně i o zaměstnance,“ říká Mojmír Čapka z Brisku. Je přesvědčen, že právě tomu měl stát s větším důrazem a rychlejšími opatřeními pro větší podniky předcházet. Pro zajímavost, v celé České republice mají dodavatelé komponentů podstatně více zaměstnanců než automobilky. Zaměstnávají 78 tisíc lidí, kdežto automobilky 45 tisíc.
„Je moc důležité, aby se řada automobilek skutečně rozjela koncem dubna, začátkem května,“ dodává Čapka a domnívá se, že právě koncern Volkswagen bude jeden z těch prvních.
Otázka kolem Poláků
Třeba v Isolitu Bravo teď chybí podstatná část zaměstnanců. Firma přišla o 130 výrobních dělníků poté, co polská vláda zavřela hranice pro pendlery.
„Lítáme v tom ode zdi ke zdi. Na jednu stranu máme smlouvy, ve kterých se zaručujeme, že pokud by například Škoda Auto zvedla výrobu na 150 procent, musíme to udělat taky. My ale vůbec netušíme, kdy polská strana otevře hranice,“ říká majitel firmy Štěpánek.
Teď podle něj může dojít ke dvěma extrémům. V prvním případě budou hranice 21. dubna stále zavřené, oni bez zaměstnanců – a automobilky zvýší kapacitu. V tom druhém se hranice se otevřou, firmě se vrátí všech 130 polských zaměstnanců a automobilky pojedou na 58 procent.
Firma ale ani teď výrobu zcela nezastavila – jede zhruba na 20 procent. „Škodovka sice zastavila, ale naši zákazníci od nás objednávali dál. Vysvětluji si to tím, že doplňují sklady a mezisklady,“ dodává Kvido Štěpánek.
Také Brano má většinu lidí doma, ale ve firmě probíhá údržba a servis a výroba jede rovněž přibližně z 20 procent – zejména jde o dodávky pro Čínu.
V Brisku jsou teď v práci všichni zaměstnanci. Firma má totiž výhodu. Jedním z jejích výrobků jsou svíčky do spalovacích motorů a ty jsou potřeba i když automobilky stojí – jako náhradní díly.
Jiný automobilový průmysl
Znovuotevření automobilek provází spoustu otazníků. Jisté ale je, že automobilový průmysl už nebude jako dříve. Náraz přitom přišel v nejméně vhodnou dobu – v době, kdy automobilky čeká zpřísněná emisní regulace a přechod na elektromobiltu.
Pojišťovna Coface odhaduje, že v příštích měsících by produkce automobilového průmyslu mohla celosvětově klesnout až o 75 procent. „V Číně se prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o téměř 80 procent. V případě Škody je přitom Čína podle posledních dostupných údajů největším prodejním trhem s podílem 27 procent na celkových prodejích v roce 2018. Navíc to ukazuje také ekonomikám v Evropě a USA, jak se bude vyvíjet trh tam, kde země byly zasaženy koronavirovou pandemií,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro ČR a SR.