Článek
Závislost řady ekonomik ve střední a východní Evropě na automobilovém průmyslu by se mohla stát problémem, neboť toto odvětví zažívá celosvětově zpomalení a čelí velkým změnám v poptávce i v technologiích. Píše o tom list The Wall Street Journal. Upozorňuje přitom, že světovou jedničkou z hlediska poměru počtu vyrobených automobilů k počtu obyvatel je Slovensko.
Tato země loni vyrobila 200 aut na 1000 obyvatel, zatímco v České republice to bylo na stejný počet lidí 127 vozů, uvedl list na svých internetových stránkách.
Konec expanze se blíží
Podle odhadů Evropské banky pro obnovu a rozvoj se počet aut vyráběných ve střední a východní Evropě během uplynulých dvou desetiletí více než zčtyřnásobil. „Naše země byly mimořádně úspěšné ve snaze přilákat výrobu automobilů. Tato expanze se možná chýlí ke konci,“ cituje list Polku Beatu Javorcikovou, hlavní ekonomku banky.
V poslední době sílí obavy, zda je vysoká závislost tohoto regionu na automobilovém průmyslu udržitelná. Už od poloviny loňského roku je jasné, že globální automobilový průmysl zažívá zpomalení, píše americký list. Poukazuje na negativní vliv přísnějších testů emisí a na slábnoucí poptávku v důsledku zpomalování tempa růstu globální ekonomiky.
Podle listu se již objevují známky dopadu útlumu v automobilovém průmyslu na trh práce. Průzkum společností IHS Markit například ukázal, že český zpracovatelský sektor v říjnu registroval nejrychlejší pokles zaměstnanosti za téměř deset let. „Důraz firmy kladly na těžké podmínky v automobilovém průmyslu,“ uvedla ekonomka IHS Markit Sian Jonesová.
Varování pro evropský autoprůmysl přišlo také ze strany poradenské a auditorské společnosti PwC. Její analytici ve zprávě Digital Auto Report předpovídají, že velikost evropského vozového parku dosáhne svého vrcholu okolo roku 2025, kdy bude v provozu 273 milionů aut. Poté začne jejich počet klesat – především kvůli nástupu elektromobility a s ním spojenými změnami v používání vozů.
„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Frekvence obnovy aut se však tím pádem zvýší,“ vysvětluje partner PwC Česká republika a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Připravte se na sdílení
Automobilky by se měly začít připravovat na to, že poptávka po nových vozech bude postupně klesat a že se jejich byznys promění z dodávání aut na dodávání mobility. „Předpokládáme, že auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě,” dodal Štefek.
Podle PwC se tržby automobilek za prodej nových vozů sníží ze 48 procent v roce 2018 na 40 procent v roce 2030. Naopak dodávka „mobility“ zaznamená růst ze dvou procent v roce 2018 na 19 procent v roce 2030.
Ke sdílení aut budou kromě změn v chování spotřebitelů, pro které už auto nebude záležitostí společenské prestiže, tlačit také ceny. Podle odhadů automobilek i analytiků bude cena vozů, jejich výroby i náhradních dílů růst. PwC ve své studii uvádí, že jen kvůli emisním regulacím vyskočí ceny součástek v porovnání s dneškem o 18 procent. Další peníze si vyžádá připojení vozů do sítě a také různí asistenti řidiče, případně autonomní řízení.
Pokud by se do vozu dodaly všechny tyto technologie, pak se konečná cena vozu navýší v roce 2030 až o 42 procent v porovnání s dneškem.