Článek
Podle dnes zahájeného soudního řízení může být nelegálním softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí oxidů dusíku vybaveno až 1,5 milionu vozidel značek Renault a Nissan prodaných ve Velké Británii.
Za žalobou stojí advokátní kancelář Harcus Parker. Ta tvrdí, že některá z aut v běžném silničním provozu produkují až 15násobek úrovně oxidů dusíku, kterou zákon umožňuje.
„Poprvé jsme viděli důkazy, že výrobci automobilů mohou emisní testy falšovat nejen u naftových, ale i u benzinových vozidel. Napsali jsme společnostem Renault a Nissan za účelem vysvětlení těchto mimořádných výsledků,“ uvedl pro The Times Damon Parker, hlavní partner advokátní kanceláře Harcus Parker.
„Údaje naznačují, že tato vozidla, podobně jako některé vozy firem Volkswagen a Mercedes, vědí, kdy jsou testována. Teprve tehdy se chovají, jak nejlépe dokážou,“ dodal.
„Nissan tato tvrzení důrazně vyvrací. Nissan v žádném z automobilů, které vyrábí, nevyužívá manipulační zařízení. Všechna vozidla Nissan plně splňují platné emisní předpisy,“ stojí v prohlášení firmy Nissan, která všechna obvinění odmítá.
Podle žalobců má být přístrojem na manipulaci emisí vybaveno až 1,4 milionu dieselových a 100 000 benzinových vozů vyrobených partnerskými společnostmi Nissan a Renault. Toto zařízení podle BBC zapíná regulaci emisí při testech, za účelem zlepšení výkonu či spolehlivosti, ale regulaci při běžném provozu vypíná. Diagnostika tak cíleně ukazuje menší produkci emisí, než jaká je ve skutečnosti.
Podle advokátní kanceláře Harcus Parker to znamená, že každý, kdo si vůz zakoupil, by měl obdržet náhradu ve výši 5 tisíc liber (téměř 150 tisíc Kč).
Emise z dieselových vozidel jsou pod přísným dohledem od září 2015, kdy koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval takřka identicky fungující software, díky němuž firma mohla manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Koncern i jeho manažeři kvůli emisnímu skandálu nazývanému Dieselgate dodnes čelí řadě žalob.
Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem více než 30 miliard eur (přes 802 miliard Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.
Jen německým majitelům naftových vozů Volkswagen kvůli podvodům s měřením emisí na odškodném vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 21 miliard Kč).
Žalobce však také tvrdí, že legálně stanovenou hranici emisí oxidů dusíku překračuje až 100 tisíc kusů benzinových automobilů, včetně v Británii velmi populárního Nissanu Qashqai. Benzinové automobily však obecně produkují menší množství oxidů dusíku než dieselové motory. Dosud se ale neprokázalo, že by u benzinových vozidel docházelo k podvodům s měřením emisí.
Nissan se podle BBC s podobným problémem potýkal již jednou v minulosti, v roce 2018 firma objevila falešné výsledky z emisních testů ve většině svých japonských továren. Firma tehdy uvedla, že se testy emisí a úspor paliva „odchýlily od předepsaného testovacího prostředí“, a zavázala se, že dojde k „úplnému a komplexnímu vyšetření“ a budou přijata „vhodná opatření, aby se v budoucnu potíže neopakovaly“.