Hlavní obsah

Autobusy z Dačic do Brna získají finanční podporu od mikroregionů

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Autobusový dopravce z Českých Budějovic United Buses poprvé získal podporu na své dálkové linky od samospráv.

Článek

Mikroregiony na trase z Dačic přes Moravské Budějovice do Brna přispějí dohromady 324.800 korun, aby jediné přímé spojení s Brnem nezaniklo. V tiskové zprávě o tom dnes informoval manažer dopravce Josef Šelepa.

Linka Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Ivančice – Brno protíná tři kraje. Spojení po téměř 50 letech v roce 2019 zaniklo. Dopravce jej nyní zajišťuje komerčně bez finanční podpory z krajů, což je i v souvislosti s úbytkem cestujících v důsledku koronavirové pandemie dál neúnosné. Tržby z jízdného nepokryly často ani náklady na naftu, mzdu řidiče nebo poplatky provozovatelům nádraží.

„To jsou položky, kterým se nijak nevyhneme. Jen za autobusová nádraží, kde linka zastavuje, jsme museli za stejné období zaplatit přes 100.000 korun. To je v době, kdy autobusy využívalo mnohem méně cestujících a děláte službu s prodělkem, pro nezávislou linkovou dopravu likvidační,“ uvedl majitel United Buses Karel Bílý.

Obnovené autobusové spoje využilo od poloviny srpna do konce loňského roku 6719 cestujících. „Na to, v jaké jsme se půl roku nacházeli situaci, kdy cestovat šlo jen v nutných případech, jsou to velmi dobrá čísla a je vidět, že o linku je mezi lidmi zájem a chyběla by jim. Jezdila tu 50 let,“ řekl starosta Dačic Karel Macků (KDU-ČSL).

Dopravní obslužnost v podobě přímého a rychlého spojení do Brna je nezbytná i podle radního Moravských Budějovic Zdeňka Janderky. „Pokud obyvatelé nenajdou přímé spojení, často raději sedají do auta, nebo volí spolujízdu. Jistě se tam dá jet i jinak, s několika přestupy a kombinacemi vlaku a autobusu. Od občanů máme mnoho reakcí, že tahle kombinovaná možnost je nepohodlná, časově i finančně mnohem náročnější a v případě zpoždění nespolehlivá,“ řekl Janderka.

Dopravce jednal o finanční podpoře se všemi mikroregiony na trase, ta byla podmíněna podporou všech zainteresovaných. Buď se na příspěvku budou podílet všichni, nebo nikdo. Příspěvek, který je vyjednaný pouze na rok 2021, má dopravci pokrýt polovinu ztráty, které měly autobusy od 16. srpna do 31. prosince 2020.

V mikroregionech žije téměř 62.0000 obyvatel. Celková ztráta vyčíslená dopravcem činí 649.688 korun. Každý mikroregion přispěje částkou v přepočtu 5,20 koruny na obyvatele ročně. Celkem se tak mikroregiony podílí na snížení ztráty částkou 324.844 korun. Kraje se na provozu linky ani na zmírnění ztrát finančně nepodílí, dopravce však chce jejich hejtmany přesvědčit, že linka je stejně důležitá jako vnitrokrajské spojení.

Doporučované