Hlavní obsah

Autobusy v Brně slaví, převezou třetinu cestujících

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Autobusy, které v brněnské MHD oslaví 2. května 90 let od zahájení provozu, v současnosti převezou třetinu všech cestujících. Za rok 2018 to bylo přes 123 milionů lidí.

Článek

Patří také k nejekologičtějším provozům v Česku, protože 160 autobusů jezdí na zemní plyn. Ředitel dopravního podniku Miloš Havránek by chtěl zavádět inovace v autobusové dopravě i nadále, řekl ČTK.

Jedním z nich byla loňská spolupráce na projektu, při němž jeden z autobusů jezdil na bioplyn vzniklý v čistírně odpadních vod. „Dál jsme se od tohoto projektu zatím neposunuli. Aby to fungovalo ve větším měřítku, je potřeba spolupráce více stran. Ale věřím, že přijde doba, kdy se i tento projekt uskuteční a dostane se do běžného provozu,“ řekl Havránek.

Plánoval také, že linka 67, která jako jediná protíná centrum města, bude v nejbližších letech plně elektrická. Na konečných zastávkách v Jundrově a u Avion Shopping Parku měla být dobíjecí stanice. Od projektu však podnik nakonec ustoupil, protože se cenově nevyplatil. „Ale úplně jsme se ho nevzdali. Uvidíme, jestli se v budoucnu změní podmínky k lepšímu,“ řekl Havránek.

Plynové autobusy, který v Brně jezdí od roku 2014, jsou podle něj jednou z historických událostí, která bude spojená s jeho jménem. „Většina ředitelů přede mnou se snažila posunout podnik něčím kupředu. Téměř všechno je ale samozřejmě týmová práce a bez dobrých spolupracovníků bych ničeho nedosáhl,“ zdůraznil Havránek. Prosadil jej i proti poměrně silné vnitropodnikové opozici, která lpěla na osvědčených naftových vozidlech. Podnik zároveň zprovoznil plničku stlačeného zemního plynu ve vozovně ve Slatině a nabízí ji i pro komerční využití. Díky plynu nyní podnik výrazně šetří provozní náklady ve výši 60 milionů korun ročně i životní prostředí.

Pomocí evropských dotací podnik v posledních šesti letech zásadně omladil vozový park a flotila zhruba 310 autobusů je stará průměrně šest let. Zároveň dosahuje téměř stoprocentní nízkopodlažnosti, v provozu zůstává již jen několik Karos z konce 90. let.

Autobusy v současnosti jezdí na 38 denních linkách a 11 nočních linkách. Zajišťují především napojení sídlišť a menších obytných celků na okrajích města, odkud cestující svážejí do přestupních uzlů na tramvaje, zajišťují dopravu do oblastí s velkou koncentrací služeb a průmyslu. Fungují také čtyři expresní linky, které jsou alternativou použití auta při přepravě „přes celé město“. Slouží také pro dopravu během tramvajových výluk a například loni také při velké výluce vlaků kvůli rekonstrukci hlavního nádraží.

Doporučované