Článek
Na tento den čekali manažeři poboček netrpělivě. Jen u jedničky na trhu v prodeji ojetých vozů, AAA Auto, tržby skupiny spadly v době koronaviru z jedné a půl miliardy korun měsíčně zhruba na pětinu, tedy 300 milionů. Naprostou většinu tvoří právě prodej vozů a s tím souvisejících služeb. Ztráty tak jdou do desítek milionů korun týdně.
„Prodej jsme zahájili s výprodejovými cenami na všechny vozy, abychom podpořili opětovný rozjezd trhu. Auta budeme v začátku obnovení provozu nadále prodávat prakticky bez marže,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA Auto.
Jak ale zjistily Seznam Zprávy, zatím od rána přišlo do dvaadvaceti poboček po celé republice o čtvrtinu až o třetinu zákazníků méně než poslední pondělí před uzavřením autobazarů v polovině března. Potvrdil to mluvčí skupiny Michal Hackl.
Společnost momentálně potřebuje hlavně generovat hotovost, aby mohla hradit svoje závazky – zejména mzdy, nájmy, platby dodavatelům, kontroly na STK nebo registrace vozů. Firma kvůli tomu v době tvrdých škrtů nakoupila technologie za miliony korun na dezinfekci aut, která jdou k prodeji.
Právě „áčka“ byla mezi prvními, kdo oznámil propouštění.
A nevylučuje, že ke snižování stavů v budoucnu ještě nesáhnou. „To bude záviset na vývoji situace na trhu a na tom, do jaké míry nám skutečně pomohou státní kompenzační opatření z programu Antivirus,“ upřesnila pro Seznam Zprávy Topolová.
Dnešek je nespasí
I pro menší prodejce ojetých vozů je tento den zásadní. Měsíc, kdy byly uzavřené, stál jejich majitele statisíce na ušlém zisku a většinu finanční rezervy.
„Že má být na jednoho zákazníka pouze jeden prodejce, pro mě není žádná novinka. Z podstaty věci se tu málokdy sejde víc zákazníků naráz a prodávám sám,“ konstatoval Josef Michálek, který vlastní malý autobazar v Zastávce u Brna. Už měsíc je úplně bez příjmu, i když za prostory autobazaru musí platit nájem i zálohy na energie.
Majitel autobazaru Ojetiny z Ostrovačic na Brněnsku využil dobu uzavírky ke zvelebování prostor autobazaru. S kolegou udělal terénní úpravy a další práce na prodejní ploše. „Také jsme připravovali nová auta na prodej a ta, která v nabídce byla před zavřením, jsme dezinfikovali,“ řekl Jiří Kroulík. Odhaduje, že za měsíc, kdy byl autobazar zavřený, přišel o statisíce korun.
Majitel autobazaru mezi Nosislaví a Velkými Němčicemi na Břeclavsku odhaduje své ztráty také na statisíce. Od otevření bazaru si ale neslibuje žádný raketový růst zájmu. „Mám pocit, že mezi lidmi je velká nejistota, a obávám se, že o ojetá auta nebude zájem. Že si raději každý nechá opravit, co má, a kupovat jiné chtít nebude,“ poznamenal Milan Karpíšek.
Ani online prodeje je nespasí
Prodejci ojetých vozů se tak s nabídkou přesunuli v karanténě na internet. I ti menší, jako Jiří Kroulík z Ostrovačic. Malému byznysu se tak snažil pomoci v posledních dvou týdnech, což pomohlo zájem o auta trochu rozhýbat. „Tak z nuly na 20 procent,“ uvedl Kroulík.
Jinou možnost neměl ani lídr na trhu, AAA Auto. „V České republice, kde on-line prodej funguje nejlépe, se nám daří přes on-line a call centrum týdně prodávat zhruba 350 vozů s dovozem k zákazníkům domů. Vzhledem k tomu, že dříve jsme soukromým osobám prodávali tímto způsobem maximálně několik kusů měsíčně, považujeme to za obrovský úspěch,“ uvedla Topolová.
Podle ní sice klesly prodeje, ale dobrou zprávu vidí v tom, že neklesl zájem o koupi vozu, alespoň to vyplývá ze statistik vyhledávání na jejich webu a na serverech, kde mají „áčka“ vystavené vozy. Ovšem i 350 aut týdně je stále prakticky jen pětina až čtvrtina běžného prodeje.